Paediatrics Publications

Document Type

Article

Publication Date

5-2012

Journal

Paediatrics and Child Health (Canada)

Volume

17

Issue

5

First Page

267

Last Page

269

URL with Digital Object Identifier

https://doi.org/10.1093/pch/17.5.267

Abstract

The use of blogs, Facebook and similar social networking sites is rapidly expanding and, when compared with e-mail, may be having a significantly different impact on the traditional doctor-patient relationship. Characteristics specific to these online platforms have major implications for professional relationships, including the ‘Facebook effect’ (the relative permanence of postings) and the ‘online disinhibition effect’. The present practice point illustrates relevant ethical considerations and provides guidance to paediatricians and others concerning the prudent professional and personal use of social networking media.

L’utilisation des blogues, de Facebook et de sites de réseautage social similaires prend une expansion rapide. Par rapport aux courriels, les réseaux sociaux peuvent avoir des répercussions très différentes sur la relation classique entre le médecin et son patient. Les caractéristiques propres à ces plateformes virtuelles ont des conséquences considérables sur les relations professionnelles, y compris « l’effet Facebook » (la permanence relative des textes affichés) et « l’effet de désinhibition virtuelle ». Le présent point de pratique illustre les considérations éthiques pertinentes et oriente les pédiatres et les autres professionnels de la santé quant à l’utilisation professionnelle et personnelle prudente des réseaux sociaux.

Notes

Complete Author List

Canadian Paediatric Society, Bioethics Committee: Susan G. Albersheim; Kevin W. Coughlin; Pascale Gervais; Marie-Claude Grégoire: Robert I. Hilliard; Ian Mitchell; Thérèse St-Laurent-Gagnon.

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