Paediatrics Publications

Document Type

Article

Publication Date

3-2010

Journal

Paediatrics and Child Health

Volume

15

Issue

3

First Page

163

Last Page

165

URL with Digital Object Identifier

https://doi.org/10.1093/pch/15.3.163

Abstract

E-mail has become a commonplace ‘procedure’ in medical practice because it is efficient and inexpensive. However, there are potential misuses and abuses of this form of written communication, with clinical and ethical implications. Common uses of e-mail in paediatics include general communication with colleagues in a professional setting; electronic formal consultation, in which patient confidentiality is paramount; electronic ‘curbside’ consultation, which may be perceived as a formal consultation; electronic discussion groups, which lack peer review; communication with current patients or their parents, which should be limited to simple, nonurgent issues; and communication with individuals seeking medical advice who are not patients, which is generally ill-advised. The present practice point offers a few practical suggestions including e-mail etiquette, security measures to ensure confidentiality, development of an e-mail policy for patients and parents, and separation of personal from professional e-mail.

Le courriel est devenu une « intervention » courante en médecine parce qu’il est efficace et peu coûteux. Cependant, un potentiel de mésusage et d’abus s’associe à cette forme de communication écrite, qui a des répercussions cliniques et éthiques. L’utilisation courante du courriel en pédiatrie inclut des communications d’ordre général avec des consœurs et des confrères en milieu professionnel, des consultations électroniques officielles, dans le cadre desquelles la confidentialité des patients est primordiale, des consultations électroniques « au pied levé », qui peuvent être perçues comme des consultations officielles, des groupes de discussion électronique, sans révision par des pairs, des communications avec les patients ou leurs parents, qui devraient se limiter à des questions simples et non urgentes, et des communications avec des personnes qui cherchent à obtenir des conseils médicaux et qui ne sont pas des patients, ce qui est généralement mal avisé. Le présent point de pratique contient quelques suggestions pratiques, y compris la nétiquette, les mesures de sécurité pour garantir la confidentialité, la mise au point d’une politique de courriels à l’intention des patients et des parents et la séparation entre les courriels personnels et professionnels.

Notes

Canadian Paediatric Society, Bioethics Committee: Susan Albersheim, Kevin Coughlin, Conrad Fernandez, Bob Hilliard, Ellen Tsai, Pascale Gervais.

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