Food Choices in Recreation Facilities: Operators' and Patrons' Perspectives
Document Type
Article
Publication Date
Winter 2010
Journal
Canadian Journal of Dietetic Practice and Research
Volume
71
Issue
4
First Page
180
Last Page
185
URL with Digital Object Identifier
http://dx.doi.org/10.3148/71.4.2010.180
Abstract
Purpose: Recreation facilities (RFs) provide physical activity environments; however, unhealthy food choices are abundant there. This needs assessment was conducted to determine patrons' satisfaction with food and purchasing preferences while at RFs, reasons for purchasing certain foods, and inclination for other options. Also assessed were RF operators' receptiveness to and perspectives on the feasibility of providing healthy foods.
Methods: A previously developed and piloted paper-andpencil survey was administered to a cross-section of 269 adult patrons of local RFs. Seven operators participated in a previously developed researcher-administered survey.
Results: Among patrons, 52.2% were satisfied with RF food choices, although 59.2% and 68.8% reported not purchasing any RF food or beverages from the snack bar or vending machines, respectively. Patrons who were dissatisfied and did not purchase food and beverages noted the abundance of unhealthy choices, poor food quality and variety, and expense as reasons. All operators were interested in and receptive to healthy food options at their RFs, but expressed concerns about poor sales of existing healthier options. All operators indicated the importance of knowing what patrons would purchase.
Conclusions: The RF operators and most patrons were interested in and receptive to healthier food options at RFs. Developing, implementing, and evaluating a pilot RF healthy-food intervention are next steps.
Objectif. Les installations de loisirs (IL) sont des environnements propices à l'activité physique; toutefois, l'offre d'aliments malsains y est abondante. Une évaluation des besoins a été réalisée afin de déterminer : le niveau de satisfaction des usagers des IL relativement aux aliments et aux préférences alimentaires; les raisons qui les incitent à acheter certains aliments; et le désir de disposer d'autres options. De plus, le degré de réceptivité des exploitants des IL à offrir des aliments sains de měme que la faisabilité d'une telle offre ont été évalués.
Méthodes. Un sondage réalisé selon la méthode papier et crayon avait précédemment été développé et testé. Il a été mené auprès d'un échantillon représentatif de 269 usagers adultes d'IL locales. Par ailleurs, sept exploitants ont répondu à un sondage précédemment développé et administré par des chercheurs.
Résultats. Parmi les usagers, 52,2 % étaient satisfaits des choix d'aliments offerts dans les IL, et 59,2 % et 68,8 % ont rapporté ne pas acheter d'aliments ou de boissons du casse-croûte ou des distributeurs automatiques dans les IL, respectivement. Les usagers qui n'étaient pas satisfaits et qui n'achetaient pas d'aliments ou de boissons ont noté l'abondance de choix malsains, la piètre qualité des aliments, le manque de variété et le coût. Tous les exploitants étaient réceptifs à l'idée d'offrir des aliments santé et souhaitaient en offrir dans leur IL; toutefois, ils ont exprimé des craintes relativement aux faibles ventes des options plus saines actuellement offertes. Tous les exploitants ont mentionné l'importance de savoir ce que les usagers aimeraient acheter.
Conclusions. Les exploitants d'IL et la plupart des usagers avaient un intérět pour des choix alimentaires plus sains dans les IL et y étaient réceptifs. Les prochaines étapes seront le développement, l'implantation et l'évaluation d'une intervention pilote visant à intégrer des aliments sains dans les IL.