Electronic Thesis and Dissertation Repository

Thesis Format

Monograph

Degree

Doctor of Philosophy

Program

French

Supervisor

Schwerdtner, Karin

2nd Supervisor

Roulston, Chris

Co-Supervisor

Abstract

Contemporary French fiction fits within a broader trend that seeks to question the end of humans. In the context of the Anthropocene where ecological disasters threaten human’s life and habitat, many disciplines such as literature, philosophy and cognitive sciences study the relations between humans and non-humans. Posthumanism envisions a world that reconfigures the terms imposed by classical humanism and anthropocentricism. It seeks to redefine where humans stand, by considering the co-constitutive links that emerge from interactions between humans, other living species, and technology. Fiction constitutes a privileged space to develop a posthumanist discourse as it aims to create different worlds. Le Club des miracles relatifs, by Nancy Huston; L’Invention des corps, by Pierre Ducrozet, and Notre vie dans les forêts, by Marie Darrieussecq raise questions about what it means to be human and seem to build a new type of fiction, a posthumanist fiction.

Summary for Lay Audience

Les fictions contemporaines françaises s’inscrivent dans la tendance actuelle à interroger la fin de l’humain. Dans le contexte de l’Anthropocène où les dégâts écologiques menacent la survie de l’humain et de son habitat, de nombreuses disciplines telles que la littérature, la philosophie et les sciences cognitives, questionnent les relations que l’humain entretient au non-humain. Le posthumanisme propose une vision du monde qui se détache de l’humanisme traditionnel et de l’anthropocentrisme. Ce courant de pensée réévalue la place de l’humain en étudiant les agencements co-constitutifs qui émergent des relations entre l’humain, le reste du vivant et la technologie. La fiction offre un espace privilégié de réflexion car elle permet d’imaginer d’autres liens qui déstabilisent la trajectoire linéaire selon laquelle l’humain organise le monde. Le Club des miracles relatifs, de Nancy Huston; L’Invention des corps, de Pierre Ducrozet, et Notre vie dans les forêts, de Marie Darrieussecq problématisent la fin de l’humain et semblent participer à la construction d’un type particulier de fiction, la fiction posthumaniste. Cette dernière porte un discours sur la redéfinition de l’humain tout en restant fortement ancrée dans les données empiriques du monde réel.

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