Degree
Doctor of Philosophy
Program
French
Supervisor
Dr. Anthony Purdy
2nd Supervisor
Dr. Daniel Vaillancourt
Joint Supervisor
Abstract
Studies on the contemporary African novel reveal the emergence of new themes in a narrative which, by breaking with the model of the pioneers of African literature, stands out by hybridization. Thus, orality and intertextuality are used to better express the realities of a socio-psychological world. This has led, on one hand, to an increased presence of the fantastic element and the mixture of different literary genres and, on the other hand, to the deconstruction of the traditional logic of fiction.
This work discusses the way in which the literary revival of a story and the repetition, conveyed through such various textual practices as quotation or allusion, parody or pastiche, constitute the basic tools for the readability of a modern novel. Based on an intertextual reading of Alain Mabanckou’s novels, this work shows how this author’s fiction, just like other modern African texts, participates in the aesthetics of a contemporary novel.
Drawing on the Bakhtinian dialogic principle at the heart of the polyphonic theory of enunciation as well as on Genette’s transtextuality, we can conclude that Mabanckou, through playful, comical and carnivalesque processes, plays with everything, desecrating the serious by mixing it with the trivial, thus placing his work in the postmodernist aesthetics of fragmentation and heterogeneity.
Des études sur le roman africain contemporain dévoilent l’apparition de nouveaux thèmes dans une narration qui, marquant la rupture avec le modèle des pionniers de la littérature africaine, se distingue par l’hybridation. Ainsi l’oralité et l’intertextualité sont-elles convoquées, pour mieux exprimer les réalités d’un univers socio-psychologique. D’où la présence accrue du merveilleux et du mélange des genres, ainsi que la déconstruction de la logique romanesque traditionnelle.
Ce travail rend compte de la façon dont la reprise en littérature et la répétition, au moyen de diverses pratiques textuelles dont la citation ou l’allusion, la parodie ou le pastiche, constituent des outils de base pour la lisibilité du roman moderne. Par une lecture intertextuelle de l’œuvre romanesque d’Alain Mabanckou, nous montrons en quoi la fiction de cet auteur, comme les textes africains modernes dans leur ensemble, participe de l’esthétique du roman contemporain.
En nous inspirant, entre autres, du principe dialogique bakhtinien au cœur de la théorie polyphonique de l’énonciation autant que de la transtextualité genettienne, nous aboutissons à l’idée que Mabanckou, par des procédés ludiques, comiques et carnavalesques, se joue de tout, désacralise le sérieux en le mêlant au trivial, inscrivant ainsi son œuvre dans le courant d'une esthétique de la fragmentation et de l'hétérogénéité qu’est le postmodernisme.
Recommended Citation
Ukize, Servilien, "De la pratique intertextuelle dans l’œuvre romanesque d’Alain Mabanckou" (2013). Electronic Thesis and Dissertation Repository. 1116.
https://ir.lib.uwo.ca/etd/1116