Education Publications
Document Type
Article
Publication Date
2015
Journal
Canadian Journal of Higher Education
Volume
45
Issue
4
First Page
101
Last Page
122
Abstract
Abstract
This case study about one university’s internationalization initiative, known as North Goes South, provides a nuanced and finely grained understanding of what internationalization looks like in practice. The study was guided by a desire to probe the perceived impact of a Canadian–East African internationalization initiative on students, faculty, and Tanzanian community members. The article begins with a brief review of the literature on internationalization and higher education in Canada. The rationale for using a case-study methodology is presented, along with the background and context of the case. Following an outline of the research methods, the study results are reviewed to show the complex and contradictory ways in which this internationalization initiative played out in one higher education setting, pointing to the gap between official discourses of internationalization and on-the-ground realities.
Résumé
Connue sous l’appellation « North Goes South » (Le Nord va au Sud), cette étude de cas concernant l’initiative d’internationalisation d’une université en particulier fournit une compréhension nuancée et finement détaillée de ce à quoi ressemble l’internationalisation dans la pratique. L’étude a été guidée par un désir de sonder l’effet perçu d’une initiative d’internationalisation canadienne-est-africaine sur les étudiants, le corps professoral et les membres de la communauté tanzanienne. L’article débute par une brève recension des écrits sur l’internationalisation et l’enseignement supérieur au Canada. Nous y justifions l’utilisation d’une méthodologie d’étude de cas et y présentons le fond et le contexte du cas en question. Nous dessinons ensuite les méthodes de recherche et examinons les résultats de l’étude afin de révéler les manières complexes et contradictoires de concrétisation de cette initiative d’internationalisation dans un cadre d’enseignement supérieur, soulignant ainsi l’écart existant entre les discours officiels d’internationalisation et les réalités sur le terrain.
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-Noncommercial-No Derivative Works 4.0 License.
Citation of this paper:
Larsen, M. A. (2015). Internationalization in Canadian higher education: A case study of the gap between official discourses and on-the-ground realities. Canadian Journal of Higher Education, 45(4), 101-122.
Notes
The Canadian Journal of Higher Education provides immediate open access to all content. This article is available at: http://journals.sfu.ca/cjhe/index.php/cjhe/article/view/184907