University of Western Ontario - Electronic Thesis and Dissertation Repository

Degree

Doctor of Philosophy

Program

French

Supervisor

Late Lawson-Hellu

Abstract

Résumé

Cette thèse explore la problématique de l’identité de groupe dans la pratique esthétique et discursive des écrivains francophones. En effet, parmi les questions majeures posées par la littérature francophone contemporaine, on peut noter celle de l’identité et de sa problématisation. L’écrivain francophone étant pris dans une sorte de négociation identitaire, j’ai étudié les manifestations de cette identité groupale en analysant d’une part le contexte institutionnel de la littérature francophone et, d’autre part, la configuration de cette identité telle qu’elle transparaît dans les œuvres littéraires. En fait, on a toujours parlé de générations littéraires ou d’écrivains « francophones » sans circonscrire cela dans une acception identitaire dont les termes ou caractéristiques peuvent être décrits et étudiés. Ma thèse s’est proposé de faire cette circonscription.

Tout porte à croire, telle est mon hypothèse, qu’il existe en effet une « mentalité » ou une expression identitaire groupale caractéristique des écrivains francophones, dont les termes peuvent être identifiés ou définis à travers leurs matérialisations littéraires. La pertinence d’une telle hypothèse se justifie par le fait que les données historiographiques sur les littératures francophones montrent une quasi absence de perspective psycho-sociale (identitaire) que j’ai démontrée dans mon analyse. Quel est le statut de l’écrivain francophone et son rapport à l’institution littéraire ? Qu’est-ce qui fait la spécificité de la pratique littéraire francophone à travers les différentes générations d’écrivains ? Telles sont quelques-unes des interrogations auxquelles j’ai apporté des éléments de réponse.

Du fait de la dimension institutionnelle de la problématique retenue, l’analyse faite autour d’un échantillon de dix romanciers issus des différentes aires géographiques de l’espace francophone est fondée sur les principes théoriques et méthodologiques de la critique institutionnelle et de la sociocritique des textes.

Abstract

This thesis explores the notion of group identity in the esthetic and discursive practices of francophone writers. One of the most important questions put forward in contemporary francophone literature is that of identity and its treatment. As Francophone authors are constantly engaged in identity negotiation, I chose to study the manifestation of their collective identity through the analysis of both the institutional context of francophone literature and the configuration of this identity as it is represented in literary texts. Various generations of “francophone” authors are often discussed in literature; however, there have never been any clear boundaries that define these generations in relation to the question of a group identity whose characteristics and limits can be clearly laid out. The aim of my thesis has been to define these characteristics.

There is significant proof, I have hypothesised, that there exists a « mentality » or a collective identity represented in the works of francophone authors whose characteristics can be identified or defined through the study of its literary manifestation. Historiographical studies on francophone literature have underlined a near-absence of psycho-sociological perspectives with relation to the question of identity in francophone literature. This “missing” perspective is exactly what has been brought to light by my analysis. What is the position of the francophone writer and his/her relation to the literary institution? What characteristics distinguish the specific nature of the francophone literary practice across the generations of these writers? These are only some of the questions that I have attempted to answer in this thesis.

Given the institutional dimension of the issues discussed, my analysis of a selection of ten novelists belonging to various geographical regions across the francophone world has been founded on the theoretical and methodological principles of institutional and social critique of literary texts.