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Abstract

ABSTRACT

Trade-offs between quality and equality are at the forefront of multiple debates in higher education, and one conceptual tool to approach societies’ adjustment in resolving these trade-offs is the welfare regime typology. Relying on the theory of academic capitalism and using research production as a proxy for quality in higher education, this study analyses how social-democratic welfare regimes resolve the trade-off between comparatively high levels of academic research production, access to higher education and equal citizens’ living conditions. Interviews with 56 system actors suggest that equality is perceived to contribute to academic freedom, public investments in research and the expansion of the academic workforce, those features contributing in turn to academic research production.

RÉSUMÉ

Les compromis entre qualité et égalité sont au centre de nombreux débats en éducation et l’un des cadres conceptuels permettant d’appréhender les trajectoires d’ajustement des sociétés dans leur manière d’atteindre ces compromis est celui des types d’États providence. En s’appuyant sur la théorie du capitalisme universitaire et en utilisant la production de recherche comme indicateur de qualité dans l’enseignement supérieur, cette étude examine comment les États sociaux-démocrates atteignent des niveaux de production de recherche importants tout en préservant l’accessibilité à l’enseignement supérieur et l’égalité entre les citoyens. Des entretiens avec 56 acteurs-clés des systèmes d’enseignement supérieur suggèrent que l’égalité sociale contribue à la production de recherche en ce sens qu’elle protège la liberté universitaire, encourage les investissements publics en recherche et augmente le bassin de recrutement de chercheurs universitaire.

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