Article Title

“And Then I Got Pregnant”: Early Childbearing and the First Nations Life Course

Abstract

One of the characteristics of the life courses of Aboriginal youth is a greater likelihood of becoming a parent at young ages, at least relative to other youth. Young parenthood is often portrayed negatively, in terms of the implications for later education and employment. However, these effects depend greatly on the context of childbearing, including the sources of available support. In this paper we make use of exploratory qualitative life course interview data with a sample of First Nations living in Canadian cities to investigate the circumstances around early childbearing, including sources of support and strategies for managing this transition, its meaning from the perspective of parents themselves, and the potential implications for their later lives.

French Abstract

"ET PUIS JE SUIS TOMBÉE ENCEINTE " : MATERNITÉ PRÉCOCE ET PARCOURS DE VIE DES PREMIÈRES NATIONS

Martin Cooke
Université de Waterloo

Résumé

L’une des caractéristiques du parcours de vie des jeunes Autochtones est la probabilité élevée de devenir parent à un jeune âge, du moins en comparaison des autres jeunes. La parentalité précoce est souvent présentée de façon négative, notamment en raison des répercussions futures sur l’emploi et les études. Cependant, ces répercussions dépendent beaucoup du contexte de la maternité, y compris des sources d’aide offertes. Cette étude utilise les données qualitatives d’entretiens exploratoires sur le parcours de vie recueillies auprès d’un échantillon d’individus des Premières Nations vivant dans des villes canadiennes pour déterminer les circonstances de la maternité précoce ainsi que les sources d’aide et les stratégies permettant de gérer cette transition, le sens de cette transition du point de vue des parents et les répercussions possibles sur leur avenir.

Mots­clés : Premières Nations, parentalité précoce, parcours de vie

Spanish Abstract

“Y ENTONCES ME QUEDÉ EMBARAZADA”: EMBARAZO PRECOZ Y CICLO DE LA VIDA EN LAS PRIMERAS NACIONES

Martin Cooke
Universidad de Waterloo

Resumen

Una de las características de las vidas de los jóvenes indígenas es la mayor probabilidad de ser padres a edades jóvenes, al menos con respecto a otros jóvenes. Ser padres cuando se es joven suele describirse como algo negativo por las consecuencias para la educación y el empleo. Sin embargo, estos efectos dependen en gran medida del contexto en el que se procree, incluyendo en él los apoyos disponibles. En este artículo se emplean datos de entrevistas exploratorias y de carácter cualitativo sobre ciclos de vida entre una muestra de individuos de las Primeras Naciones que viven en ciudades canadienses, para investigar las circunstancias que rodean la procreación precoz, incluyendo en ello las fuentes de apoyo y las estrategias para gestionar esta transición, el significado de esta transición desde la perspectiva de los propios padres y las repercusiones potenciales para sus vidas posteriores.

Palabras clave: Primeras Naciones, padres jóvenes, ciclo de la vida

Acknowledgments

This research was funded by the Social Sciences and Humanities Council of Canada (SSHRC) and Aboriginal Affairs and Northern Development Canada (AANDC). An earlier version was presented at the Congress of the Social Sciences and Humanities workshop, "On Being and Becoming: Aboriginal Youth in the City", June 2011. Sincere thanks are due to Marc Fonda and the anonymous reviewers for comments on earlier versions.

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