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DOI

http://dx.doi.org/10.5206/cjsotl-rcacea.2014.1.9

Abstract

Experiential education and service-learning are “buzz words” within many educational circles. The purpose of this study was to explore students’ (N=18) and professor experiences with/in a student-directed experiential education elective course, with a particular focus on a service-learning initiative. Stephen Brookfield’s critical incident questionnaire (1995) and transformative phenomenology served as the guiding frameworks for this study. The results yielded four themes, including: 1) Sense of accomplishment, 2) Feelings of frustration, 3) Questioning student-directed course experience, and 4) Experiences from self-study participation. This study serves to further confirm that engaging in service-learning projects within a student-directed course can lead to a strong sense of accomplishment despite feelings of frustration and resistance.

L’apprentissage par l’expérience et l’apprentissage par le service sont des expressions au goût du jour dans de nombreux milieux éducatifs. L’objectif de cette étude était d’explorer les expériences des professeurs et des étudiants dans un cours facultatif axé sur l’apprentissage par l’expérience dirigé par les étudiants, dont l’accent portait sur les initiatives d’apprentissage par le service. Le questionnaire de Stephen Brookfield sur les incidents critiques (1995) ainsi que la phénoménologie transformatrice ont servi de cadres conceptuels pour cette étude. Les résultats ont mené aux quatre thèmes suivants : 1) sens d’accomplissement, 2) sens de frustration, 3) questionnement sur l’expérience d’un cours dirigé par les étudiants, et 4) expérience dérivée de la participation à l’auto-formation. Cette étude confirme de nouveau que le fait de s’engager dans des projets d’auto-formation dans un cours dirigé par les étudiants peut aboutir à un sens profond d’accomplissement, malgré certains sentiments de frustration et de résistance.


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