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Abstract

This paper explores citizenship education in Egypt in the context of its current experience in liberal democratic change, especially after the amendment of Egypt's constitution, in March 2007, to include the principle of citizenship in its first article. The paper begins with exploring the meaning of citizenship, the relationship between citizenship and liberal democratic change and the emergence of citizenship education in traditional western democracies. Then it describes the Egyptian case in citizenship education with reference to its modern historical background. Finally it analyzes the effects of political, economic, and social circumstances in Egypt on citizenship education. The study shows that there is awareness of the importance of preparing good citizens for a new democratic society in Egypt; but citizenship education is still marginalized.

Cet article explore l’enseignement de la citoyenneté en Egypte lors du changement démocratique libéral survenu après l’amendement de la Constitution égyptienne en mars 2007 qui a inclus les principes de la citoyenneté dans son premier article. Cet article commence tout d’abord par explorer ce que citoyenneté veut dire. Il cherche ensuite à analyser la relation qui existe entre citoyenneté et changement démocratique libéral et enfin à examiner l’émergence de l’enseignement dans les démocraties occidentales traditionnelles. Il décrit par la suite le cas de l’enseignement de la citoyenneté en Egypte tout en se basant sur ses origines historiques modernes. Il analyse enfin l’influence des circonstances politiques, économiques et sociales égyptiennes sur l’éducation de la citoyenneté. Cette étude démontre l’existence d’une réelle conscience quant à l’importance de préparer de bons citoyens pour l’avenir de la nouvelle société égyptienne, bien que cette éducation soit encore très marginalisée.

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