•  
  •  
 

Abstract

Canada and China are both multiethnic countries and have articulated a strong commitment to multicultural education. However, in the process of curricula control, decision makers, drawn from the mainstream culture, develop, implement, and interpret the formal curriculum. Consequently, the ethnic content included in the mainstream curriculum could be biased, fragmented, or with important omissions. This paper evaluates the portrayal of selected visible minorities in some currently used social studies (history) textbooks in Alberta and China, to reveal how knowledge of ethnic cultures is filtered through the dominant perspectives and to explore ways to educate all students to be responsible citizens. The analysis and discussions are situated within the conceptual framework of identity construction and critical pedagogy. Data are collected by observation, informal conversations and textbook analysis.

Le Canada et la Chine sont tous les deux des pays multiethniques et ont formulé un engagement ferme pour une éducation multiculturelle. Cependant, durant le processus de contrôle des curricula, le curriculum formel a été développé, établi, et interprété par des responsables qui sont influencés par la culture du groupe dominant. Par conséquent, le contenu ethnique du curriculum pourrait être biaisé, fragmenté , ou marqué d’omissions importantes. L’intention de cet article est d’évaluer la représentation des minorités visibles, choisie dans quelques livres scolaires en usage dans les sciences humaines (histoire) en Alberta et en Chine, pour révéler comment la connaissance des cultures ethniques a été filtrée à travers les perspectives dominantes et pour explorer des directions afin d’éduquer tous les élèves à devenir des citoyens responsables. L’analyse et les discussions sont situées dans le cadre conceptuel de la construction d’identité et de la pédagogie critique. Les données ont été recueillies par des observations, des conversations informelles et de l’analyse des livres scolaires.

First Page

76

Last Page

94


Share

COinS