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Abstract

The changes of globalization are forcing educational systems of developing countries to mimic the curricula, teaching methods and assessment tests of highly industrialized nations. Simply copying a curriculum built for a specific culture, however, may not be effective in another culture as mathematics is a product of the culture and socioeconomic system of a particular country. Mathematics teaching that is founded on and built upon the local cultural knowledge and/or the cognitive background can be more effective and will yield more opportunities to marginalized groups. Inclusion of ethnomathematics (everyday mathematics) in the curriculum helps to situate mathematics in real-world contexts. This article identifies some “everyday mathematics” from two southern states of India and explores how it can enrich classroom practices. School mathematics rooted in one’s culture, practices and history could reorient the whole context of mathematics education and allow the learner to experience mathematics as a human rather than an abstract activity.

Les changements apportés par la mondialisation ont forcé les systèmes d'enseignement des pays en voie de développement à imiter les programmes d'études, les méthodes d'enseignement et d'évaluation des pays déjà industrialisés. Copier tout simplement un programme d'études édifié pour une culture particulière pourrait le rendre inefficace dans une autre culture. Cela arrive surtout dans le cas des mathématiques qui sont le produit de la culture et du système socio-économique propres à ce pays. Un enseignement des mathématiques qui est fondé et bâti sur la connaissance culturelle locale et/ou sur le fond cognitif pourra être plus efficace et procurera plus de chances aux groupes marginalisés. . L'inclusion dans le programme d'études les ethno-mathématiques (mathématiques du peuple) permet de situer les mathématiques dans le contexte du monde réel. Cet article identifie quelques formes de mathématiques du peuple connues dans deux états au Sud de l'Inde et examine comment les utiliser pour enrichir les pratiques d'enseignement. Les mathématiques scolaires ayant leurs racines dans la culture, dans les pratiques et dans l'histoire d'un peuple peut réorienter tout le contexte de l'enseignement des mathématiques et permettre l'apprenant à expérimenter les mathématiques comme une activité plutôt humaine qu'abstraite.

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