Western University

Scholarship@Western

Journalism Graduate Program Papers Information & Media Studies (FIMS)

12-4-2008

Cheap Power

Mark Tunney

University of Western Ontario, mtunne133@rogers.com

Follow this and additional works at: http://irlib.uwo.ca/jourgradpub
b Part of the Journalism Studies Commons

Citation of this paper:

Tunney, Mark, "Cheap Power" (2008). Journalism Graduate Program Papers. Paper 1.
http://irlib.uwo.ca/jourgradpub/1


http://ir.lib.uwo.ca?utm_source=ir.lib.uwo.ca%2Fjourgradpub%2F1&utm_medium=PDF&utm_campaign=PDFCoverPages
http://ir.lib.uwo.ca/jourgradpub?utm_source=ir.lib.uwo.ca%2Fjourgradpub%2F1&utm_medium=PDF&utm_campaign=PDFCoverPages
http://ir.lib.uwo.ca/fims?utm_source=ir.lib.uwo.ca%2Fjourgradpub%2F1&utm_medium=PDF&utm_campaign=PDFCoverPages
http://ir.lib.uwo.ca/jourgradpub?utm_source=ir.lib.uwo.ca%2Fjourgradpub%2F1&utm_medium=PDF&utm_campaign=PDFCoverPages
http://network.bepress.com/hgg/discipline/333?utm_source=ir.lib.uwo.ca%2Fjourgradpub%2F1&utm_medium=PDF&utm_campaign=PDFCoverPages
http://ir.lib.uwo.ca/jourgradpub/1?utm_source=ir.lib.uwo.ca%2Fjourgradpub%2F1&utm_medium=PDF&utm_campaign=PDFCoverPages

Cheap power

Cheap Power:
An examination of the Telegraph-Journal — from the time Jamie

Irving, the grandson of the paper’s owner, became publisher in
December 2004 until June of 2008 — focusing on the extent to

which the paper’s agenda came to reflect the industrial agenda of
the Irving family.

Mark Tunney

Journalism, independent study
(University of Western Ontario)
Mary Doyle

Dec. 4, 2008

1



Cheap power 2

The first thing you have to realize about Jamie Irving is what a
good storyteller he is and how charming he can be. He has an
open, friendly face, which can be all the more disarming because
of the highly secretive — he himself would even say paranoid —
family that he was born into. As the warnings go in the Telegraph-
Journal newsroom, Jamie is like a polar bear. Large, fair haired and
skinned with a plutocrat’s bulk — from a distance he may look
awkward, even cuddly, but it’s best not to get too close.

That was not an option for me. As the editor of the Telegraph-
Journal, handpicked by Jamie Irving a few months after he was
named publisher of the Irving’s flagship newspaper in late 2004 at
the age of 27, my job was to shape the product. But it was also to
advise him, humour him, let him know when I thought he was
overstepping journalistic or community standards. Most business
days during the year and a half I worked there, we would talk as
much as an hour a day in his office or mine. The conversation
inevitably started with “Whatchagot?” but quickly turned to the
state of newspapers, our thoughts on the business and political
figures in Saint John and New Brunswick, maybe a personal
demon or two, a morsel of Irving family lore. We laughed a lot;
plotted tirelessly (he likes to tinker); occasionally the conversation
spilled out of the office and into the bars. He’d say things like
“better to be a pirate than join the navy” and I’d hoist my drink.

On one occasion in his panelled office with framed New York
Times posters on the wall, he started telling a story about the “Old
Man,” which by this time I’d come to realize was his grandfather
J.K. Irving. (His father J.D. Irving went by Jimmy Boy; the late
family patriarch, K.C., by Grampy.)

“Ever tell you the story of the Old Man and the log drive?”

It’s one of the conceits on J.K.s side of the family that they are



Cheap power 3

simple lumberjacks at heart. Anyway, as I remember the anecdote,
when the “Old Man” was a very young man he oversaw a drive
down the St. John River. Outraged when he learned the wages
promised the drive crew, he offered them half or a chance to get
off at the next wharf. They stayed, but apparently it was one of the
scariest, most miserable experiences of his life.

“You know what he told me he learned from that?”” Jamie tended
to look down at moments like this. Sometimes he would play with
his tie — he loved one with the skull and crossbones on it that an
old girlfriend from his college days at Colombia had given him —
before looking back up.

“Once you’ve given something to somebody, never take it back.
That’s what he told me.”

He probably looked away for another second before smiling again,
this time broad, white and seductive like a billboard that flashes
from the highway and disappears before you can read it.

“Much better in the long run just to fire them.”

I tucked that story away, but it didn’t register the way I think he
meant it to. Six months later, he asked for my resignation.

sk

According to Senator Joan Fraser, author of the 2006 Senate report
on Canadian media, “We didn't find anywhere else in the
developed world a situation like the situation in New Brunswick.”
Bluntly put: nowhere else does one family dominate the economy
and the press as the Irving family does in New Brunswick. “The
Irving interests are bigger in New Brunswick than the whole
federal government is in the whole of Canada, if you see what I



Cheap power 4

mean, proportionately,” Fraser said, in an interview with CBC
New Brunswick (2007, October 12). Since all Irving companies
are privately owned, it’s impossible to accurately measure the size
of the Irving economy, but it’s estimated that one in 12 New
Brunswickers works directly for the Irvings. In a province with an
export economy, Irving Oil, alone, accounts for 56 per cent of all
exports. While Canadian Business Magazine recently put the
combined wealth of the family at $5.3 billion, the Globe and Mail
(A generational divide, December 27, 2007) argued it’s likely
double that.

Brunswick News, solely owned by J.K. Irving since July of 2005,
owns all English language dailies in the province and all weeklies
save the Sackville Tribune, The St. Croix Courier and the upstart
Carleton FreePress.' The 2006 Senate hearings are not the first
time the Irving Press has come under the microscope of the Federal
government. Both the 1970 Senate Special Committee on Mass
Media, chaired by Senator Keith Davey, and the 1981 Royal
Commission on Newspapers, under the chairmanship of Tom Kent,
expressed alarm at the concentration of media holdings by the
Irving family in New Brunswick. At both hearings, the Irving
argument, if little believed, was that its newspapers were run at
arms length from the other family businesses.

Since Jamie Irving’s ascendency to the publisher’s chair in 2004,
that can no longer be argued.

What also has become clear, from analysis of the Telegraph-
Journal’s pages, from observances of a wide range of New
Brunswick media watchers, not to mention talk on the streets of
Saint John, is that the Telegraph-Journal has increasingly become
an agenda-driven newspaper and that agenda is much more closely
identified with the corporate interests of JDI and the Irving family
business interests.



Cheap power 5

“Editorial, the paper is so blatantly pursuing an Irving corporate
interest in an unembarrassed way, with no acknowledgement that
it’s doing it,” said Robert Jones, a CBC-Television reporter in New
Brunswick. “Whether Jamie views it that way I don’t know. It’s so
obvious to everyone standing around. It’s shocking actually.”

Jamie Irving declined to be interviewed for this article.

According to Jones, who has been a leading Irving watcher and
critic in the New Brunswick media for 20 years, Jamie Irving’s
appointment represents a sea-change in the way the family
operates the newspaper. “That’s very clear. That stuff is all new
and all different.”

As a former Telegraph-Journal bureau chief, CBC’s Jacques
Poitras understands how the newspaper works and how some
Irving media critics see conspiracies behind every little deadline
decision or human error. Media everywhere is evolving, he said,
and clearly we’re in a new age at the Telegraph.

“I know people who will say every little thing in the newspaper has
some connection to the Irvings. I don’t go that far. But Jamie being
in the chair raises a lot of issues. Now, there are things that you see
that are things people were fretting about in the 70s, when they had
these overactive imaginations — like an Irving actually being
behind the desk or on the phone, saying put this or put that in the
paper, which almost never would happen. But now it has
happened. It has come to pass. There’s no wall.”

The paper has become elitist in the broad sense of the word, said
Lisa Hrabluk. The freelance journalist and a former provincial
columnist for the Telegraph-Journal said it’s aimed at the business
and political elites, not the average citizen.

“So we’re a company town. We know that in New Brunswick and



Cheap power 6

especially in Saint John. That means there needs to be a balance,
between the elites — the business and political elites — and the
regular people. Regular people need to think they’re a part of
something ... Jamie Irving doesn’t respect that balance with the
Telegraph-Journal and the way he runs it. He does not respect that
people need to see themselves reflected in his paper. And so I think
people are turning away. The balance is lost.”

Perhaps most telling, according to veteran Irving watchers like
Jones and Poitras, is how the Telegraph-Journal responded to a
series of stories in the Globe and Mail in November 2007 on
negotiations to divest business interests among competing wings of
the family presided over by K.C. Irving’s three sons, James K.,
Arthur and Jack. One of the articles (The Irving family tree,
November 22, 2007) gave Jamie Irving kudos “for not using his
influence at the paper to sway coverage of his family.” The Saint
John paper did not publish the 700-word Canadian Press follow,
written by Chris Morris and picked up by papers across the
country; nor did it unleash its senior reporters on the story and lead
with it as many other media outlets in Atlantic Canada did. Instead,
there was a benign 300-word story on the business page, with the
headline:

‘It’s business as usual,” Irving. (November 22, 2007, B1)

The Devil’s Advocate

I first walked into the Telegraph-Journal office on May 3, 1982. I'd
hoped I could spend my first day in the newspaper office watching
the action and getting to know a few people around the water
cooler. Instead, I was seated behind a manual typewriter with
sticky keys, handed a story and told to make the police checks and



Cheap power 7

update it for the afternoon paper. The story was about the
kidnapping of a member of the Irving family, Jack.

It's not like there was a lot to update: the victim was unharmed and
back home; a suspect was in custody. Regardless, at any given
time, three or four guardians of my journalistic freedom hovered
over me, sighing and grunting over every tentative keystroke. I
remember one noting gleefully that, “11 a.m. this morning" was a
redundancy.

The office was painted a sickly institutional green; and it seems
there were an inordinate number of people wearing white shirts
and brush cuts. They edited my story using scissors, glued it back
together and then sent it off somewhere in a pneumatic tube. They
grinned at me with slightly odd, knowing smiles. I was just out of
university; perhaps I was reading too much Kafka and Orwell at
the time.

Despite a history pre-dating Confederation, its share of journalism
awards, its association with the great poet, Alden Nowlan — an
oppressive fog still surrounds the Telegraph-Journal in the public
imagination. Nobody believes it’s a good thing for one family to
own all the English language dailies in the province; few really
believe reporters at those papers have carte blanche to report on the
family’s Byzantine business interests. And as the recommendations
from the 2006 Senate Committee on Media report acknowledge,
the political will no longer exists to take on the Irving family’s
control of print media in the province.

If this is a Kafkaesque nightmare, it is also a peculiarly New
Brunswick one — informed by its own self-perpetuating, industrial
logic; its own infuriating dynamic of blandness and boldness; the
yin of paranoia and the yang of conspiracy theories. The
Telegraph-Journal can seem absurdly modern and stubbornly
anachronistic at the same time, like those old newsroom pneumatic
tubes or the Irvings themselves.



Cheap power 8

ko

The modern age of the Telegraph-Journal begins when industrialist
K.C. Irving bought the New Brunswick Publishing Co. in 1944,
although, not surprisingly, few were aware of his purchase for
several more years. It wasn’t his first media venture. During his
long battle for the city’s bus contract, he bought the weekly radio
listings in the late 1930s and turned it into his own daily paper, the
Saint John Citizen, which he closed a year later. Four years after
buying the Telegraph-Journal and the Evening Times-Globe, he
seized an opportunity to add the Moncton Times and Moncton
Transcript to his stable. It was not until late 1968, that he bought
Fredericton’s Daily Gleaner from British-socialite and
Beaverbrook’s confidante, Brigadier Michael Wardell.

Through most of its modern history, the TJ has been the provincial
newspaper (read by most Saint Johners only on Saturdays when its
sister paper the Evening Times-Globe did not publish), a paper of
reach if not always depth; of power if not necessarily profit. It
never made much money, but as the generally accepted newsroom
knowledge went: it was never about its own bottom-line.

A few legends linger from the old days in the Dickensian
Canterbury Street office, stories like the one about publisher Tom
Drummie who apparently credited harbour oil spills to an
anonymous “local oil company” and refused to have the word
“fog” appear in the paper, especially during its early summer
omnipresence in the Port City. Still when lifers talk about the old
days, they’re talking about the era of Ralph Costello, who became
publisher in the early 1960s — allegedly after a recommendation to
K.C. by Lord Beaverbrook himself — and dominated 210 Crown St.
until his retirement in 1987.

Costello was bully-faced and feared around the newsroom; wore
pin-striped shirts, and, despite his middle-aged roundness, had a
tough, athletic swagger about him — like Babe Ruth, if you took the



Cheap power 9

carousing out. Even his senior editors called him Mr. Costello or
The Publisher.

Under The Publisher, the paper was modernized and
professionalized. It also gained a national spotlight and infamy
when it became the centre of (and arguably the inspiration for) the
1970 Senate Special Committee on Mass Media, chaired by
Senator Keith Davey. Later in 1971, after raids on the offices of
the Irving press and the homes of its owners and publisher, charges
were brought against the Irving press for operating a press
monopoly under the Combines Investigation Act.”

The Irvings, represented by famed corporate counsel J.J. Robinette,
won on appeal.

The big loser was the Combines Investigation Branch of the
Federal government. The courts had delivered last rites on the
legislation, already considered toothless. Proving a newspaper
monopoly was not enough to prove public detriment.

Five weeks after the federal charges were laid, K.C. Irving left the
province in the dead of night, choosing to live six months plus a
day of every year in Bermuda. His son Jack bought the Moncton
and Fredericton papers. J.K. and Arthur each bought 40 per cent of
the Saint John papers, leaving K.C. with 20 per cent.

In his essay “What About the Irvings,” Alden Nowlan (Stewart, W.
pp. 71) credited Costello with modernizing the paper’s appearance,
and toughening its editorial stance, especially towards government.
At the 1972 trial, columnist Dalton Camp complimented the Irving
papers for improving more than any comparable group of papers
during the previous decade. “There was criticisms from press
critics when the Irving papers expressed no editorial positions,”
testified Camp. “Once the Irving papers began to express an
opinion against the government it became a monopoly.”

On the other hand, Russell Hunt and Robert Campbell (K.C.



Cheap power 10

Irving: The Art of the Industrialist, pp. 177-190) and John DeMont
(Citizens Irving: K.C. Irving and his legacy, pp. 101) marshalled
evidence that the Irving papers could be quite selective of what
Irving stories they covered and the treatments those stories
received. They highlight coverage of organized labour, particularly
when it came to the refinery strike in the 1960s.

Without trotting out all the old arguments, I’'ll try to provide a
highly subjective, insiders view of the Telegraph-Journal’s
newsroom culture under Costello, which, to varying degrees under
different publishers and editors, remains true to the present.

Were the Irving papers run as a monopoly? No. Certainly not
the way prosecutors and Senators tried to portray it with an iron-
fisted Costello dictating K.C.’s every whim. We competed against
the other Irving papers and didn’t like them much either. Even the
Telegraph-Journal and Evening Times-Globe didn’t always play
well together. There’s much more co-ordination and copy sharing,
if not love, now.

Did the newspapers have any special access to the Irvings and
their stories? Not really. The Irvings, especially in K.C.’s day,
refused to talk to anyone about their business. Often the only
source was a union representative.

Did the editorial agenda of the Telegraph-Journal come
directly from ownership? Costello denies this vehemently (K.C.,
Douglas How & Ralph Costello). But the question is academic:
Costello had his job because he reflected the agenda of K.C.
Irving; where the line between Costello’s views and K.C.s are for
the most part idle speculation, as they often are between an owner
and publisher. Perhaps the most damaging piece of evidence for
the prosecution at the 1972 trial was from a notebook seized from
Costello’s home. In it was scrawled: “The ownership of all
English-language newspapers cannot be defended. Dedicated
respected newspaper editors and publishers will not agree that it is



Cheap power 11

in the best interest of the province or people.” Costello testified
that, in discussions with his bosses, he saw his role as being the
“devil’s advocate.”

Is there a policy at the Telegraph-Journal of not covering the
Irvings? The advice of editors to young reporters has always been:
don’t cover an Irving story any different from any other story.
However, the reality on the ground is that it’s often not worth the
effort. Beyond the ownership question, Irving stories are hard to
find and verify at the best of times. Since the Costello era, an even
handed investigative story about JDI forestry practices would be
fair game, analysis of an Irving company business decision would
be encouraged; however, I don’t think you would ever see
investigative stories such as Robert Jones 1999 story about how the
lack of competition had led to inflated gas prices in the province.
Even when the paper can’t possibly ignore a story on one of the
family interests — stories most reporters would instinctively put on
the front page — they too often end up in edited form at the bottom
of Page 3 or B1, usually topped by some innocuous headline. This
was Costello’s template, which the family, apparently, learned to
live with.

Does the Irving family control newspapers in part to limit close
scrutiny of, and when necessary promote, their business
dealings? Of course. They don’t mind the profits they’ve been
making in recent years either. In 2005, Brunswick News made
approximately $24 million.

The big mistake outsiders and academics make is that they think
New Brunswickers don’t understand any of this. They do; but
they’ve seen Senate commissions and the occasional feisty
competitor come and go as well.

Despite its shortcomings, the Telegraph-Journal has often been a
good small city newspaper, occasionally flirting with greatness.
Under Neil Reynolds’ tenure as editor and briefly publisher from



Cheap power 12

1992 to 1996, the paper had a justified reputation for investigative
journalism, dominating the Atlantic Journalism Awards and
competing with the big boys at the National Newspaper Awards.
These were the days when Jamie Irving started hanging around the
newsroom and caught the bug. Many top-notch reporters came and
went. Those who stayed refer to the Reynolds era as “Camelot.”

Reynolds was not afraid to talk about journalism as a noble
profession, of stories as parables, and newspapers as first drafts of
novels. Similarly, the spirit and words of Alden Nowlan —
journalist, poet and the greatest cultural force of a generation of
Maritimers — have never quite been extinguished in the newsroom.
He was a stringer in Carleton County before joining the desk in
1963. By all accounts he was an excellent editor and manager. In
The Night Editor’s Poem, he captures the drama and the drudgery,
the excitement, and disappointment of the night desk, and turns it
into something greater:

...and it’s not until later
hours later,

eating ham and eggs

at an all-night diner,
shrugging my shoulders
to work some of the ache
out of them,

that I pick up the paper
again and understand
that Martin Luther King

is dead, and that I care.



Cheap power 13

Nowlan, if I read him right, understood that the Telegraph-Journal
could not simply be a conversation among the business and
political elites as it threatened to in the days of the Equal
Opportunity debate; or for that matter, strictly adhere to the
interests and prejudices of journalists and academics. (Stewart, pp.
72)

Although I have no doubt that the Irving family honestly believes
that what is good for the Irvings is good for New Brunswick (if a
little better for them), the old Telegraph-Journal gave voice to
small-town New Brunswick, plain-old New Brunswick, even if
that was once as corny and outdated as beauty pageants; or as
shabby and universal as a Saint John rooming-house fire, like the
one Nowlan writes about in "Fire!"

You'd be

astonished how seldom

[ saw an unhappy

face, although everyone kept
saying how terrible

it was.

Yes, there has always been the voice of the Irvings in the post-war
Telegraph-Journal, often more noticeable when something is not
said than said, but Nowlan understood that newspapers should
have a sense of communion with their readers, recognizing and
finding room for both the low and the high church.

and the

victims, such as them



Cheap power 14

as survived, seemed exhilarated,
standing barefoot

on the sidewalk, some

wearing nothing

more than a blanket, all of them
aware that tonight

almost anything

they said or did

would be forgiven of them.

ko

If you take the night entrance into the Telegraph, off the lower
parking, you pass through two large and largely unused floors on
your way to the newsroom. The stairwell carries the harsh echoes
of the place, its ghostly drudgery. If you stop and explore long
enough in the cavernous second floor — littered with dividers and
curved space from some out-of-date modern office — and have a
nose for ink, you may stumble upon the old press.

It’s much smaller than the monster I remember shaking the
building twice daily. Still, there’s something wonderfully
Dickensian about it. Yellowed newsprint still snakes through some
of its rollers. The date on it is March 9, 1998. A paper called the
Times Globe.

The next edition rolled off the large, modern Moncton press.

The shabby grey afternoon paper aimed at the Saint John audience,



Cheap power 15

Monday to Friday, survived a few more years, but in November
2002, under a new publisher, Jonathan Franklin, the Times Globe
was no more. The profit-meagre Telegraph-Journal, long rumoured
to be getting the short straw, survived, likely on the strength of its
strong provincial brand.

There were still two daily papers — a Saint John Telegraph-Journal
and a New Brunswick Telegraph-Journal, both morning — but the
days of the doppelgédnger papers were numbered by the time Jamie
Irving became publisher. In July of 2005, when the family interests
in Brunswick News came completely under J.K. Irving’s control,
the provincial and city editions were merged.

So this — for now — became Jamie Irving’s inheritance, the
Telegraph-Journal.

And what kind of paper would he fashion?

A Telegraph-Journal for the owner, the Old Man, a paper with a
strong Irving voice, but lively and playful with a strong sense of
place — one that would reflect but modernize the Costello era.

A paper for his blunt, all-business, information-gleaning,
controversy-avoiding father?

Or maybe a newspaper of his own, one that could replicate the
excitement, perhaps the naughtiness, he felt sitting in the Reynolds
newsroom. Maybe one with the talent to drill down on occasion
into the broader recesses of New Brunswick and Saint John culture
as Alden Nowlan had. A paper, sure of its authority and integrity;
unembarrassed that it comes from Saint John and is owned by the
Irvings.

It would not take long for these theories to be tested.



Cheap power 16

Cheap Power

“The thing with Jamie,” said the CBC’s Jacques Poitras, who got
to know the publisher back when he was a student hanging around
the newsroom, “he obviously loves the business. He went to
journalism school. He drank the Kool-Aid. So I kind of thought he
might be the person who would be like the Gorbachev to reform
the system from within.”

Those thoughts are echoed by Bob Rupert, a retired Carleton
University journalism professor who taught the publisher. “I’'m a
bit of an idealist, but I really saw Jamie Irving as the hope for those
New Brunswick papers. I was quite naive and I really see that

29

now.

I was steeped in both hope and naivety when I stepped into the
office as editor in March of 2005, but had no problems with the
publisher’s first order of business, reinvigorating the editorial
pages. The paper was not going to be afraid to lead and exercise its
authority.

Under the previous regime (publisher Jonathan Franklin and editor
Peter Haggert; both refugees from the Thomson newspaper
diaspora) the opinion section had been orphaned to the back pages
of D-section, after Sports. You had to be committed to go there
and; even then, the editorials, which for the most part had become
non-pgovocative and uncontroversial, were not considered must
reads.

The public, even in media-sophisticated circles, are often aghast to
learn that owners impose their will on the opinion pages; this is not
the thinking within the journalism profession. Editorial pages are
the publisher’s pages, and the publisher ultimately reports to the
owner. This is their playground if they choose to play, although



Cheap power 17

some newspapers have editorial boards with community members
which operate largely independent of the owner. Most reporters
just do their jobs, which is the right thing to do. Some reporters
recognize that a paper’s editorial stance is a compass, worth
keeping an eye on as long as it does not skew news judgment and
values. There’s nothing wrong with that either.

Neither Jamie Irving nor I had much time to work out the niceties
of the relationship between the publisher and the newsroom. Two
weeks after I started as editor, a bombshell was dropped at the
weekly Saint John council meeting. A plan to build a liquified
natural gas terminal in Saint John — that would process tanker-
supplied LNG and then ship the natural gas by pipeline to
industrial customers in New England — was officially put on the
table. As the story in the next morning’s Telegraph-Journal (March
15, 2005, LNG terminal gets tax break for 25 years, pp. Al) began:

Common Council had agreed to lock in the tax rate for a proposed LNG terminal at a
fraction of the actual value for 25 years — costing the city between $63 million and $112
million in tax revenue.

Without the tax break, Irving Oil's partner, Repsol, would have built the $750-million
terminal somewhere else, said Mayor Norm McFarlane, who had been negotiating behind
closed doors with Kenneth Irving for months.

The tax deal was destined to be an explosive issue in Saint John,
where long memories of deals with Irving, particularly a water
contract negotiated by K.C. in the 1950s, linger.

That morning, Jamie Irving told me he knew the LNG deal was in
the works. He cautioned the editorial board he presided over to be
cautious before passing judgment. A few days later, he confided to
me: it looks like the mayor “got snookered.”

The paper wrote an initial editorial critical of the manner in which
the deal was negotiated and was then sprung on council as an
eleventh-hour, take-it-or-leave-it proposition. In the Saturday
edition, we wrote a much tougher editorial (Tax incentives must be



Cheap power 18

fair, March 19, 2005), which the publisher read and signed off on.
It asked council to revisit the deal before it was taken to the
province to be approved. The editorial reflected the reporting done
by the paper and CBC-New Brunswick during the week:

...The 25-year timeline seems extreme. The fee is not indexed to inflation, as it ought to
have been. Council was given too short a deadline to make a confident or well-informed
decision, and was asked to deliberate under duress. For whatever reason, the information
provided to councillors about competing LNG projects was inadequate and inaccurate. In
combination, these factors give taxpayers reason to believe the city did not reach the best
possible deal...

The city's resolution has been passed, but the deal won't be completed until the provincial
government gives its seal of approval. We urge the city of Saint John to revisit the deal's
most troubling aspects — the 25-year term and lack of indexing to inflation — and seek an
arrangement with Irving and Repsol, or with the provincial government, that will put
more money in city coffers in return for this valuable tax concession.

The editorial stance might not seem extraordinary given the noisy
public disapproval of the tax deal. But it’s a marked contrast to
how the paper would treat Irving family matters only a few months
later. As far as I know, however, there was no blow-back from
Jamie’s family on the coverage of the Telegraph-J ournal.’

Trying to understand the actions and the relationships in the Irving
family is much like Kremlinology, but in the months following the
announcement of the LNG deal and the resulting public outrage,

the paper was not averse to criticizing Irving Oil, as well as the
deal.

After a week when the anti-LNG group Concerned Citizens for
Fair Taxation had disrupted a council session and Irving Oil had
countered with an obnoxious press release, the Telegraph-Journal
wrote an editorial under the headline: Two steps back; one step

forward (May 20, 2005):

Equally disconcerting over the last month has been the public relations of Irving Oil. The
company has every right in the world to negotiate the best deal it could for the LNG
terminal it will build with its partner, Repsol. But the company should not be surprised



Cheap power 19

that the deal had a price. It opened old and deep wounds in this city.

What’s worse is that rather than trying to heal these wounds, the oil company has
exercised an aggressive and defensive public relations strategy. Thursday, the company
issued a press release with the headline “Irving Oil announces multi-billion-dollar growth
fund for Saint John.” It turned out to be a list of Irving Oil economic contributions to the
community since 1924.

The tone was facetious; the image it portrayed, unprofessional.

Like the Concerned Citizens for Fair Taxation, Irving Oil appears to believe there is some
grand conspiracy at work that justifies its use of bully tactics to counter real and
perceived threats.

The paper’s coverage of the LNG deal was far from perfect. But in
these early days of Jamie Irving in the publisher’s chair, the paper
did show that it could cover Irving family business interests with a
critical eye, as demonstrated by its nomination for an Atlantic
Journalism Award in the continuing coverage category.6

Sk

What sparked the drift to a more corporate news agenda at Jamie
Irving’s Telegraph-Journal? Perhaps, cheap power, or more
precisely, subsidized power rates for large industrial users in the
province, such as the Irvings.

It started with editorials promoting the policy; soon after, the
editorials found their way to the front page; within a year, the
paper industry’s and the newspaper’s agenda had clearly
converged and began affecting front-page news coverage.

In early 2006, NB Power was seeking 13 per cent increases for
both large industrial and residential users. Until this point, the
editorial position of the paper had been to support NB Power’s
mandate to bring energy rates in line with the costs of production
and transmission, albeit acknowledging a provincial government
role to protect against rate shock.



Cheap power 20

Jamie Irving made it clear to the editorial board (myself, editorial
page editor Ron Barry; and editorial writer Eric Marks) there
would be no room for argument on this one. The paper would be
advocating below-cost power rates for large industrial users. On
January 26, an editorial headlined, A wake-up call for rate shock,
called on the provincial government to recognize the potential
downside of rate increases. Two days later, a much more strongly
worded editorial appeared on Saturday’s front page (Avoid
energy’s ‘perfect storm’, January 28, 2006). In it, the Telegraph-
Journal called for a two-year moratorium on industrial power rates
more than 3 per cent per annum to save the forestry industry. Less
than two weeks later (Electricity’s special case, February 11, 2006)
another editorial called on the province to look at subsidizing rates
so that they were competitive with hydro rich Quebec, to save the
New Brunswick forestry industry.

None of these editorials carried any disclaimer that JDI, run by
Jamie Irving’s father, Jim Irving, and overseen for decades by his
grandfather J.K. Irving, is the largest industrial user of electricity
in the province.

For CBC journalist Robert Jones, the lack of disclaimers in the
Telegraph-Journal is unprofessional to the point of arrogance.

“Obviously, a subsidy for pulp mills is a direct benefit for the
company that owns the Telegraph-Journal, a personal benefit for
the owner of the pulp mills and his potential heirs. So there are
huge conflicts of interest unacknowledged. There’s absolutely no
disclaimers, no attempt to say this does affect us and our parent
compal;ly, but it’s still a good idea. It’s just treated like any other
1ssue.”

Regardless of whether the Irvings or a multinational own the mill,
the forestry industry in New Brunswick has similar clout to



Cheap power 21

farmers in Saskatchewan or perhaps auto workers in southern
Ontario. Not only does forestry remain the largest industry in the
province, accounting for about 11 per cent of GDP, but there is a
cultural attachment to the lumberjack that stretches longer than a
Miramichi folksong. It’s a populist cause in these parts.

All this to say that a provincial debate on how or whether to prop
up forestry was inevitable given the industry’s economic
downturn. Subsidizing power rates had been the traditional, if
largely invisible way of doing this. However, the vehemence with
which the Telegraph-Journal made this argument linked measures
to rescue the industry more directly to the welfare of Jim Irving
and other mill owners than they ever had been before. If anything,
the lack of disclosure about the paper’s connections to the pulp and
paper industry only further watered down what could have been a
populist argument.

As environmentalist Janice Harvey wrote in her regular column in
the Telegraph-Journal on January 30, 2008 (Why is New
Brunswick addicted to forestry):

I am not disputing the difficulties the industry finds itself in. However, to lay the blame
and the responsibility at the feet of the provincial government is a public relations tactic
seemingly designed to extract ever greater concessions from the public purse.

The message is predictably reminiscent of the tactic Kenneth Irving used to extract a 90-
per-cent tax reduction from Saint John Common Council for the LNG terminal, now
under construction. Time is short; without the concessions all will be lost. Make the
decision and deal with the implications later.

Ultimately, the Conservative government of Bernard Lord, barely
maintaining a majority in the house and about to face the public in
a fall election, overruled the public utilities board and capped
power rate increases at 8 per cent for both residential and large
industrial users.®

Of course, the publisher has the right to express his opinions on the
editorial page. Those opinions, however, were a harbinger of what



Cheap power 22

was soon to spill onto the paper’s front page.

The January 25, 2008, issue of the Telegraph-Journal epitomized
the extent to which the front page had become focused on business
and politics, reflecting the corporate interests of Jamie Irving, his
father and grandfather.

After an editorial board, with forestry industry CEOs Jim Irving of
JDI; Kelly Shotbolt of Flakeboard Inc.; and Peter Gordon of Fraser
Papers Inc., the paper ran lead stories on both its front and business
front. The Page 1 story was headlined ‘Let’s be aggressive’.

The headline quote came from Jim Irving. While the forestry
executives were advocating a broad-range of policies, including
lower stumpage fees, the cornerstone of the proposal was a call for
significantly lower power rates for industrial users:

“The industrial savings would mean an annual drop of $44 million in government
revenue, they estimate.”

According to the proposal, government could absorb that cost. Or,
the difference could be made up with a rate hike for all other users.

They estimate a 4.5 per cent rate increase would mean a yearly
jump of $105 for the average home.

The result, they argue, would be the retention of thousands of jobs,
and an environment that would entice outside companies to set-up
shop.

“We know that's a controversial approach,” Irving said, while stressing local homeowners
enjoy some of the lowest power rates in Canada.”

The idea that homeowners should subsidize an industry dominated
by the Irvings — an idea that six months earlier had the Telegraph-
Journal foaming at the mouth about the Opposition Leader’s “fear
mongering” — was now, quite openly and uncritically, being put on
the table by Jim Irving, with no countering opinions.



Cheap power 23

Robert Jones can’t hold back his sarcasm at how one-sided and
unquestioning the coverage in the Telegraph-Journal had become.

“Then there’s a big article on Shawn Graham’s response to these
stunning proposals. Then an editorial that endorses these bold
initiatives. The funny thing about the editorial is that it said: ‘Mills
in New Brunswick aren’t going out of business, they’re moving to
less expensive locations.” That’s a statement of fact in the editorial.
In the original article, Jim Irving said: ‘these forestry companies
aren’t leaving the business, they’re leaving the province.” So this
editorial is almost a verbatim lifting of Jim Irving’s comments and
it just becomes fact. It’s hard to read that without wondering
what’s going on there.”

Jones also notes that the editorial board has become one of the
primary methods by which the agenda of the Jamie Irving editorial
pages have leaked into news coverage.

“You have sympathy for these reporters who are assigned to the
editorial board to go listen and report on what they’re saying. The
unspoken pressure. [ mean you can’t write: ‘“These corporate
welfare bums showed up and asked for handouts. I mean there’s
nothing critical or analytical at all. It’s just all corporate boosterism
for JDL.”

A government insider contacted for background said there’s no
doubt that editorial boards have taken on an added dimension since
Jamie Irving became publisher.

“There are ministers they like and they don’t, but yea, there’s a
sense that when you go down to Saint John that you’re being called
into the boardroom and there’s no question that when you’re
dealing with the Telegraph-Journal, you’re dealing with the
Irvings. That’s clear. Because of Jamie. He’s the gorilla in the
room.”

And news coverage following editorial boards can push the angle



Cheap power 24

of a story to distortion. For example, after a meeting between the
provincial health minister and the Telegraph-Journal, a Page 1
headline (May 6, 2008) read: It’s all Shawn’s fault; Health minister
Mike Murphy blames Premier Shawn Graham for delays in
medical school launch.

The story itself is straight enough, but given that the strongest
comment made by the minister was: “I’m not here to second guess
the premier’s decision,” and given that the minister in question was
not even directly responsible for the file, the headline is excessive
and misleading.

The Liberal government has not as of yet overturned NB Power
policy or provided special subsidies for forestry. The Telegraph-
Journal, so far, has not complained too loudly.

Perhaps a lesson was learned. Back in 1965, the City of Saint John
had just proposed building the Harbour Bridge, despite concerns
by K.C. Irving that it would be charging his trucking fleet and
everyone else tolls to cross it. A “Citizens Committee” headed by
an Irving company lawyer and an Irving son, was formed and
began pushing for a highway bypass instead. Publisher Ralph
Costello, apparently convinced by the logic of the Citizens
Committee, positioned the Saint John papers to block the bridge.
(Hunt, R., Campbell, R. p. 181)

Common Council considered the Irving proposal, but in the end
voted unanimously for the toll bridge. As Hunt and Campbell write
in The Art of the Industrialist: ““The publicity blitz — perhaps

precisely because it was a blitz, and everyone recognized it as such
— failed.”

Of course, 40 years later, Saint Johnners are still paying the tolls.

sk

Irving vs. Irving



Cheap power 25

And how does this business oriented paper cover the Irvings as a
business?

Lisa Hrabluk was a business reporter when she arrived at the
Telegraph-Journal in the late 90s. She said when JDI sold off a few
small, periphery businesses back then, the business page story
probed the significance of the move for a family known for buying
but never selling. Fast forward 10 years to the Irving Oil
announcement in the spring of 2008 that the management of its gas
station convenience stories and restaurants had been leased to
Quebec-based Couche-Tard. (Irving Couche-Tard swing
Convenience Store Deal, May 9, 2008) — a move that seemed to
reinforce the conventional wisdom that the oil company sees itself
less as a vertically integrated regional distributor and more as a
refiner and exporter on a global scale.

“I mean, Jesus, we used to read the tea leaves and phone every
analyst known to man when they sold off Maritime Tire. And

they’re getting rid of the Blue Canoes for god’s sake! And the
Telegraph-Journal writes it straight!”

For reporters like the CBC’s Robert Jones, the tepid follow by the
Telegraph-Journal on the Globe and Mail’s story of family
negotiations to divvy up K.C.’s empire speaks volumes about
Jamie’s approach to covering his family’s businesses.

“What does that say?” Jones said. “If you’re saying, ‘we’re too
close to it, we can’t do it,” you’re saying what everyone has said
for years anyway: ‘You guys shouldn’t be owning the paper
because you won’t report on Irving.” You certainly can’t say you
don’t have any sources.”

Still, as Alden Nowlan writes in his essay “What about the
Irvings?”’(Stewart, W. pp. 68):

...Those who make the charge (that nothing unfavourable to the Irvings can make it into
the Telegraph-Journal) would be satistied by nothing short of the Irvings mounting an
editorial campaign against themselves — and that strikes me as being a little unrealistic,



Cheap power 26

even on the part of the liberal intelligentsia.

Since the companies are all privately owned, stories on the Irvings
are difficult to come by for any media outlet. Nonetheless, how the
newspaper covers Irving news that does surface can be
illuminating.

A story that gained considerable time and high placement on CBC-
Radio and CBC-Television in 2006-2008 was the destruction of a
heron nest colony by JDI forestry operations near Cambridge
Narrows. "

The Telegraph-Journal did not publish news of the Canadian
Wildlife Service investigation and subsequent charges under the
federal Migratory Bird Conventions Act. It did, however, pick up
two stories by the Daily Gleaner when JDI went before a
provincial court judge with a pre-trial motion to have the charges
thrown out because the 1918 federal legislation was “vague” and
should be ruled unconstitutional. The Saint John paper also carried
the CP story when the judge dismissed JDI’s arguments and ruled
the trial should go ahead. All stories were placed on inside pages.

In the wake of the Telegraph-Journal campaign for subsidized
power rates, a CBC story (Irving considers moving paper mill to
Quebec, March 10, 2008) quoted Irving Paper vice-president Mark
Mosher saying: “We've done enough analysis to say that if we
were to move our paper mill to Quebec, we would have a
significant advantage over our operation here in New Brunswick,
quite frankly.” It was not picked up by the Telegraph-Journal.

The biggest Irving story of 2007-08 was the one that hit closest to
home for the Irving press. News of the Carleton FreePress, and
attempts by J.K. Irving-owned Brunswick News to prevent the
start up of a weekly newspaper competitor in the town of
Woodstock, made it to the pages of the New York Times and
Globe and Mail, although never gracing the front page of the
Telegraph-Journal, Daily Gleaner or Times&Transcript.



Cheap power 27

Here’s a summary of events from a letter from FreePress publisher
Kenneth Langdon to the Federal Competition Bureau:

Until September 2007, I was employed as the publisher of the Bugle-Observer, an Irving-
owned English weekly publication serving the Woodstock area. When I resigned in
September I notified my employer, including Mr. Jim Irving directly, that I intended to
start my own weekly newspaper in Carleton County. Over the course of the following 2
weeks, I had telephone conversations with an Irving family member. He encouraged me
to accept a separation package and agree not to compete with them, and “reminded” me
that New Brunswick was a “small province” and that the consequences of me starting a
newspaper in Woodstock would be that “it would be a bloodbath up there.” Our
discussions did not result in an agreement, and shortly thereafter Irving obtained an ex-
parte Anton Pillar order. A team of investigators, accompanied by police officers,
presented me with a search warrant at 8 am on September 27, 2007. The student
residence building that I own, as well as my office, home office, garage, wood-working
shop, truck, and entire house and personal effects were searched over two days. At the
same time, I was slapped with a lawsuit and an interim order prohibiting me from starting
a competing newspaper. This was clearly Irving sending me a message about the
consequences of launching a competing newspaper.

The grounds of Irving’s claim was in essence that I was using “confidential, proprietary
information that I had misappropriated” to compete with them unfairly.

Brunswick News originally applied for a court injunction
preventing Langdon from starting a new publication. That request
was withdrawn and replaced by one asking the court to prevent
Langdon from approaching Bugle customers, advertisers and
employees. After CBC ran with the story for a full week,
Brunswick News finally acknowledged it. Although the injunction
hearing was held in Saint John, all Brunswick News papers ran
identical stories, written by a Times&Transcript reporter, Rod
Allen.

“The coverage in newspapers of Brunswick News has been quite,
very much in favour of the company,” said Kim Kierans, director
of the School of Journalism at the University of King’s College in
Halifax, told CBC. “It’s been giving the company side.” (CBC.ca;
Irving providing one-sided story: media critics, October 25, 2007.

Concentration of ownership, or the extraordinary use of the Anton
Pillar Order — a legal device never before used in New Brunswick



Cheap power 28

and normally only granted in the most serious of corporate
espionage cases— were not explored in the CanadaEast News
Service articles. For the Irving press, the stories were about
Langdon “misappropriating material” from the Bugle. Those words
were continually used in the newspaper stories without the
modifier “alleged.”

In the end, Brunswick News watered down its injunction request to
prevent Langdon from soliciting business from 15 key advertisers.
Regardless, Mr. Justice Peter Glennie rejected the injunction
request, saying the principle of free speech trumped the request to
restrict Langdon from soliciting advertisers. The judge did offer a
partial injunction prohibiting the FreePress publisher from using
confidential Brunswick News information or enticing Bugle
employees to breach their work obligations. The Brunswick News
papers played up the partial injunction in leads and headlines,
including the Telegraph-Journal. (Paper publisher wins partial
injunction; November 3, A2) While Glennie never ruled that the
documents found on Langdon’s home computer had been
misappropriated, that allegation was again made in the Brunswick
News story of the court’s ruling.

Did Jamie Irving show his true Irving colours through coverage of
the injunction request?

Coverage was handled out of Moncton, which almost certainly
means that Victor Mlodecki, Jamie’s boss and mentor, was holding
the reins. Mlodecki, another ex-Thomson publisher, is known
around the Moncton newsroom as “The Hawk” for his sharp
features and watchful eyes. Jamie told me Mlodecki calls his
business philosophy “The Law of the North: When there’s a lot,
take a lot; when there’s little; take it all.” Regardless of whether
the news coverage was co-ordinated by Mlodecki, the headlines in
the Telegraph-Journal were as misleading (or vague and confusing)
as in the other Brunswick News dailies. Certainly, the name
“Irving,” never appeared.



Cheap power 29

Some commentators (and the Carleton FreePress in its “Case for an
Inquiry” submitted to the provincial government) have used the
Brunswick News coverage of the injunction to warn about the
dangers of news being dictated from head office. Yes, it happened
in this case, so close to the interests of Mlodecki and Irving, but
the use of identical stories in the Brunswick News dailies coverage
of the injunction hearing is the exception to the rule.

Nonetheless, the news coverage indicates that the Telegraph-
Journal publisher was unable or unwilling to put a more balanced
journalistic stamp on what appeared in his paper.

The Carleton FreePress was not about an Irving family member
finally showing his true colours. But it’s fair to say that when it
came down to the core issue of how the Irvings and the Irving
papers react to competition, the tiger didn’t change its stripes.

In the forest of the night

Only the Irving family knows for sure why, but the more
aggressive corporate agenda of the Telegraph-Journal coincides
with a particularly busy time in the family’s history.

The Irvings are on the move. As a family, they are moving apart,
although a slow continental drift is more likely than a seismic split;
as relatively small companies on a global stage, they are also
repositioning themselves to compete in the 21* century economy.
Both the oil and wood divisions of the family empire need capital
and don’t want the other side holding them back.

The big investments are coming on the oil side. Irving Oil owns 25
per cent of the $750 million Canaport LNG terminal with Spanish
energy company Repsol YPF. The plant has a billion cubic feet a



Cheap power 30

day capacity, which it can begin shipping to the Eastern Seaboard
when the pipeline to the American border is complete, likely late in
2008. There is talk of expanding the terminal to double production.

Irving Oil, already the sole owner of the largest refinery in Canada,
has announced plans for a second oil refinery in Saint John. With
its partner, British Petroleum, it’s spending $100 million in
engineering and design in anticipation of starting the $7 billion
construction project in 2010.

A $30-million Irving Oil “world headquarters” was proposed for
the Saint John waterfront in late June 2008."" City Council
approved the proposal in late summer, 2008.

By comparison, forestry operations may have drawn the short
straw. But don’t underestimate the Irvings; they can see the forest
for the trees. They look to the long-term and they invest in
machines that will make them rnoney.12

Still, James K., Jim and Jamie might be feeling vulnerable.
According to the Globe and Mail (A generational divide,
December 27, 2007), the Irving brothers are now trying to
disentangle their business interests from the complicated trust
agreements created by K.C. and sealed in wax by his will. The next
generation, Jim and Kenneth, don’t see oil and wood mixing. What
is complicating the split — according to the gossip around town
repeated by the Globe and Mail — is John Irving, the son of K.C.’s
youngest son, Jack. John has not forgiven Jim after being removed
from JDI-controlled businesses a decade ago. Similarly, his brief
involvement with the operations of the newspapers ended when
Jamie came into the picture. If Arthur and Jack team up against
J.K., everything, including control of JDI could be on the line.
However most Irving watchers expect the Three Wise Men (as
their progeny call them) to show solidarity and avoid the public
battle that ensued when Wallace and Harrison McCain went their
separate ways. Still, it could take years. Or it could be settled



Cheap power 31

already. A press release is unlikely.

ke

Regardless, it is in this dynamic and delicate business environment
that Jamie Irving has been given control of the family’s flagship
newspaper.

What can I tell you about Jamie and his relationship to his family?

He fears his father. (“The only person that can make me piss
myself,” he once told me). He was raised to be in the forestry
business, but by the time he was 16, was insecure in his role as “an
Irving,” — and told me the first time I had coffee with him — that he
considered himself a communist back in his teenage years. When
the forest is your dominion, growing up must be both magical and
frightening.

Still, Jamie seemed like a different kind of Irving when he took
over at the Telegraph-Journal. It was easy to find hope in his
practised disdain towards his family’s Protestant work ethic and
catholic business interests, its devotion to abstinence; his interest in
producing news rather than newsprint; the way he distanced
himself from his family without ever giving anything up.

His father resisted the path of journalism for his first born, but
Jamie insisted, although he likes to joke that he went into
newspapers because his father fired him from woodlands. While
his undergraduate marks were not exceptional, Bob Rupert, then a
professor at Carleton, thought he showed enough promise and
passion to gain admission to the Ottawa journalism school. “He
deserved to get in,” said Rupert. “Everything he did was sound.”
He later attended the Columbia School of Journalism.

After university, Jamie oversaw the weeklies for Brunswick News,
hiring Rupert as a consultant to toughen journalism standards and
expand circulation. After a few years in the wilderness, he finally



Cheap power 32

received his father’s blessing to come home to the Telegraph-
Journal.

The speculation in the journalism profession in New Brunswick
revolves around this: To get the job, did Jamie have to make a deal
with his father to produce the kind of newspaper he wanted?

I can tell you that early in my tenure as editor, Jamie told me he
wanted the paper to be a Wall Street Journal for New Brunswick, a
business-driven political newspaper. I expressed my doubts. With
that strategy, I told him, he could capture the billionaire market but
most of them already had free subscriptions. He didn’t press it in
those early days. Still, he would tell me how much his father liked
it when the front page was dominated by business and political
stories with good take-away information.

His grandfather, on the other hand, has a much deeper love of
newspapers. Where Jim sees controversy as being bad for business,
J.K. likes a more exciting paper, one that is combative and
occasionally titillating, one unafraid to go on crusades or tilt at
windmills. He would let Jamie know how much he enjoyed it when
the paper first started writing editorials targeting the “Irving
haters” in Saint John.

A third major influence on the Jamie Irving Telegraph-Journal
comes from outside the family. Stuart Baker established Branding
Merchants in Saint John in 2005, but Jamie had come under his
sway years before when he’d set up shop in P.E.I. The publisher
insisted his editors spend time with his branding guru. If ownership
truly wanted a paper that would stimulate debate, propose new
ideas and transform the province, then the paper needed to be
branded that way.

Much to the derision of the reporting staff, the front and the
business sections, aimed at the provincial elites, were to be
“Starbucks,” the city and sports sections were to be “Tim



Cheap power 33

Horton’s.” News judgment be damned; crime and Saint John
stories, no matter how interesting, important or talked about, were
“Tims.” Even after the Boston Globe and CNN began running the
story about Gregory Despres, who was allowed to cross the U.S.
border with a Mohawk haircut and a bloody chainsaw he had used
to decapitate his neighbour, it was a major fight to get the story on
A-1 of the Telegraph-Journal. Sure Despres could get across the
border, but he’d never be allowed in a Starbucks. "

The Irvings have been described as relentless, long-sighted,
industrious, mechanical, data-driven, plain, Presbyterian; stubborn,
square, ruthless. While it’s fair to say they have little time for
subtlety or nuance, it’s also accepted that they pay obsessive
attention to detail.

Jamie is an Irving. But unlike his no-nonsense father, grandfather
and great-grandfather,'* Jamie wants to be respected for his good
taste. This distinguishes him from his grandfather, nearing 80, who
now wants to be known for his community philanthropy; and his
father, who seems driven to be recognized as the heir to K.C.’s
hard-nosed expansionism. As Jacques Poitras, CBC-Radio’s senior
political voice in the province points out, Jamie’s actual role model
may come from Fleet Street.

“I think Jamie likes the crusading press baron thing a bit,” said the
author of Beaverbrook: A Shattered Legacy, which chronicles the
fight between his heirs and the Fredericton art gallery that bears his
name over the ownership of paintings.

If his father is the person Jamie Irving most wants (or needs) to
please, Poitras thinks Lord Beaverbrook, the Miramichi-raised,
Fleet Street titan, 1s the man he wants to emulate. He sees it in the
retro feel of the Telegraph-Journal’s screaming, all-caps headlines,
the old-school feel of the newsboys who paraded during the launch
of the paper’s redesign; in the over-the-top way the paper trumpets
its causes and hammers its enemies.



Cheap power 34

But unlike Beaverbrook, who championed the cause of free trade
and the British empire, Jamie Irving owes his allegiance to a
different empire.

ko

The Carrot and the Stick

“I don’t think business and politics mix in New Brunswick,” K.C.
Irving once said. “New Brunswick is too small for politics.”

Maybe. But if you were to read the Telegraph-Journal between
May of 2006 and June 2008, you would think there was nothing
but business and politics in New Brunswick.

Jacques Poitras describes the front page as an “elite newsletter.”

“If you’re in government or business, the stories in there are the
ones you want to read, but there’s no sense of fun,” he said. “It’s
pretty transparent. Obviously, this is something they decided to
do.”

CBC-TV’s Robert Jones said, “It’s dense and dull and no good in
the end. It doesn’t give you anything.

“It’s like they’re talking through the newspaper, almost one on
one, with these individual cabinet ministers. And ultimately you
feel the paper is continuously pursuing the government for its
corporate interests. The entire paper seems to be geared to this
relationship building with the government. The public is out of the
conversation because this stuff is not relevant to anybody. Half the
articles on the front page you wonder: who is reading this stuff? I
can barely read it myself, and I know I’m much more interested in
that stuff than the average guy in the street would be.”

“It’s those ‘War Declared!” headlines that get me,” said freelance



Cheap power 35

journalist Lisa Hrabluk. “Every day they’re declaring war on
someone. It’s like it’s still 1942 and women are all dames. It could
be the newspaper on the set of Guys and Dolls. It’s just the
strangest little paper.”

So what defines the Telegraph-Journal of Jamie Irving? What does
it say about the relationship of the Irving family with the provincial
government? And, most importantly, what does that say about the
state of democracy in New Brunswick?

To the first question: Yes, it is a strange little paper. Well-
designed, with two or three-word, cryptic or opinionated banner
headlines, it comes across a bit like a sleek foreign sports car with
a Texas longhorn hood ornament.

The front page is devoted to provincial business, with a dearth of
people oriented stories. Even in the spring of 2008 when the St.
John River flooded forcing hundreds to leave their homes, the TJ,
rather than putting a handful of reporters in the field talking to
victims as it almost certainly would have in the past, seemed
content to cover the official press briefings and ask questions about
the bottom line. Similarly, stories played up and pursued by the
electronic media (a man who froze to death after his power was
turned off with an email trail that made it appear as if provincial
officials knew about the possible consequences much earlier than
they originally said; and news that a 100-year-old clerical error
could mean that the Tobique First Nation may own the
neighbouring town of Perth-Andover) were downplayed or ignored
by the newspapelr.15

“What those stories share is that they’re about the downtrodden,
stories that remind you not to be too comfortable with your
contentment,” said the CBC’s Poitras. “The stories that they do are
for people who are comfortable enough to have debates about tax
policy.”



Cheap power 36

One reason for the change of coverage is the paper’s reach. For
much of its history, the Telegraph-Journal’s bread-and-butter was
its network of part-time correspondents and, later, staff reporters
across the province. Under Jamie Irving, bureaus in Bathurst,
Miramichi and Edmundston have been eliminated. Now political
reporters are assigned to the legislature in Fredericton; the two
reporters at the Moncton bureau, located in the Times&Transcript
newsroom, focus on business stories. As well, since the spring of
2006 when Jamie Irving made David Stonehouse his senior editor
overseeing provincial coverage, assigning stories has become a
topdown operation. As one government insider said, “You go
down there and there’s no point in pitching ideas until they’re told
what they’re doing for the day, but there are papers all across the
country that operate that way.”

If you ask Jeannot Volpé, the acting Tory leader from the defeat of
Bernard Lord until November, 2008, he’ll say Premier Shawn
Graham is little more than a “puppet” of the Irvings.

That’s a little strong for most observers of the New Brunswick
political scene.

For the CBC’s Poitras, the symbiotic relationship is more of a
natural convergence.

“The current government’s philosophy happens to be one that
would dovetail with a lot of the Irving priorities.”

What Poitras is getting at is the Liberals, still strongly influenced
by former Premier Frank McKenna, are more disposed to big
economic development projects than the Tory government of
Bernard Lord would have been.

Which is to say, New Brunswick economic growth during the next
10 years 1s expected to be concentrated in the Saint John area,
much of it flowing through Irving Oil energy projects. According
to a province-funded study by the Toronto consulting firm Hardy



Cheap power 37

Stephenson and Associates, $44 billion could be invested and
30,000 jobs created in the next decade. Whether all or much of that
comes to pass, the Graham government isn’t one to look a gift
horse in the mouth.

“It’s New Brunswick, right?” said one government insider. “You
have to deal with the Irvings whether it’s this government or any
government.”

Moreover, in the energetic fashion of Frank McKenna, the 40-
year-old Liberal premier is inclined by disposition and philosophy
towards consultation with the titans of New Brunswick. Whereas
former Premier Lord would insist that the Irvings or McCains or
Olands or Ganongs were welcome to make an appointment to meet
him in his office (and famously turning down a beer with lunch
while opening a Moosehead expansion), these Liberals are neo-
liberals, even if no one in New Brunswick would ever use such a
word.

Historically, the Irving family leaned towards the Liberal party, at
least before fights with Louis Robichaud over the implementation
of Equal Opportunity and control of Brunswick Mining. Jamie
Irving has probably the strongest ties to the Liberals; his uncle,
Saint John MP Paul Zed, strongly influenced him during his teen
and college years. While Arthur and Jack have at times certainly
seemed more comfortable with Tories, this is a family of pragmatic
capitalists, not ideological ones.

And there’s a pattern to Irving-provincial government relations.
They tend to start off swimmingly, but somewhere down the
course of a mandate, some government decision on tax policy or
Crown land allocation or energy subsidies disturbs the waters. At
this point, the Telegraph-Journal, particularly in the Ralph Costello
era and now the Jamie Irving era, starts pounding the drum of
dissent. If they think a premier’s or a mayor’s days are numbered,
they unflinchingly throw them under the bus, as they recently did



Cheap power 38

to Saint John Mayor Norm McFarlane. As crude and vitriolic as
the newspaper criticism can become of government or the
opposition, they tend to hedge their bets as the odds change on the
outcome of a coming election.

That doesn’t seem to be changing. Jeannot Volpé was a constant
target in the paper’s editorials while acting as opposition leader,
and he feels the news pages also gave him short-shrift. However,
as the Graham government stumbled over the issue of early French
immersion in the spring of 2008, the then Tory leader said the
paper began to make overtures to him, asking him to write op-ed
pieces.

“They are trying to reconnect because they think maybe they went
a little too far with Shawn. Maybe we should protect what we got
and be a little careful. They’ve also realized that people in Saint
John have given them a real message in the last municipal
election.”

So far, the paper has editorially supported most of the
government’s controversial policies: the pending decision to end
early French immersion in a bilingual province;16 plans to reform
post-secondary education; and the recent talking paper on tax
reform, which would introduce a flat income tax and a carbon tax
while lowering corporate taxes and increasing consumption taxes.

Of these, the most worthy of closer examination is the province’s
post-secondary education report. It’s worth spending a moment,
understanding its genesis.

With $50,000 in seed money from Irving Oil and backing from
city’s business development agency, Enterprise Saint John, a task
force is established to study post-secondary education in the Saint
John, though six-months of spade work had already been done by
that point. The task-force plan, Enriching our Future: A Strategic
Plan for Post-Secondary Education, Research and Development



Cheap power 39

and Technology Commercialization was released in May 2007.
Essentially, it called for the replacement of the UNB campus in
Saint John with something called the Knowledge and Technology
Institute, specializing in training for the energy, advanced
manufacturing and health services industries.

“We need to eliminate the distinction between education and
training,” explained task-force chairman and Moosehead Brewery
heir Andrew Oland. “The single most pressing issue facing New
Brunswick and Saint John businesses is the growing labour
shortage and addressing it will require a targeted economic
development strategy that includes a strong post-secondary
education sector willing to meet the region's employment needs.”

In September, the government released its own post-secondary
education report that called for the replacement of the Saint John
campus with a polytechnic institute.

As Janice Harvey writes in her Telegraph-Journal column of
September 19, 2007:

From where I sit, the unfolding of the new agenda for post-secondary education looks an
awful lot like the unfolding of the energy hub agenda. The business community lines up
behind it, Premier Graham quickly comes on side (he has been well-primed) and the
primary newspaper in the region dedicates an overwhelming amount of both news and
editorial space to convincing the rest of us that this is the best thing since sliced bread. It
is not an accident that the post-secondary commission recommendations follow many
months of public hand- wringing about labour shortages anticipated as the energy hub
agenda rolls out in Saint John.

The paper, to its credit, provided plenty of room in its letters and
op-ed sections to critics of the report. Its coverage of the protests
was fair. However, the paper’s four-part series on the issue was
less an in-depth investigation than a reflection of community
opinion that supported the paper’s editorial position.17 Too often, it
seems, Telegraph-Journal series have become one-sided campaigns
to buttress editorial campaigns rather than genuine explorations of
issues.



Cheap power 40

Still, while some, like Janice Harvey, saw an attempt to
manufacture consent, the paper provided a lively forum for debate
that, of course, included her own thoughts.

Both big industry, which is dominated by the Irving family, and
the Liberal government, wanted to reform post-secondary
education to better reflect the province’s training needs. But the
newspaper’s connection to industry, as noted by Harvey, only
made its agenda, as reflected in editorials and its news pages
series, suspect with much of the public. Perhaps, the one thing the
Irvings aren’t good at manufacturing is consent.

The real damage may not be the obvious one trotted out by media
critics since the 1960s — that the Telegraph-Journal is largely a
conduit for a powerful family to affect public policy. While New
Brunswickers have always read the Telegraph knowing whose
flagship paper it is, the merging of corporate, government and
newspaper agendas could be creating a perfect storm of distrust in
the whole system, said Robert Jones.

“I mean you really have to ask yourself: who’s watching the
decision makers? The people who are supposed to be watching
them are lobbying them for specific things. It’s a terrible situation.
The news media fulfills an essential role in democracy and the
media, in this situation, they’re pursuing a different role.”

That distrust could be heightened when tax reform is debated in the
legislature.

Significantly reducing corporate taxes and increasing consumption
taxes, as a means of economic development, was not invented by
the Irvings. Indeed, the two spiritual leaders of the New Brunswick
Liberals, former premier Frank McKenna and U de M professor
Donald Savoie have both argued for it. Nonetheless, some, like
Robert Jones, wonder whether the government just finds it easier
to pick its battles with the Irvings.



Cheap power 41

“By responding to whatever the demands are, you get very
favourable coverage, very positive portrayal of yourself in the
newspaper. If you reject what’s being proposed, you run the risk of
being attacked. Those are real calculations a government has to
make.”

Maybe. The tax proposals now on the table represent a change of
direction for this first-term government. Nonetheless, a
government insider said it’s taking things way too far to view an
idea supported by many economists as some Irving conspiracy. If
anything, the government can use the situation to anticipate and
plan for the reaction of the Irving-owned newspaper.

“You know what their position is going to be. Let’s say tax policy.
You know they’re going to be in favour of tax cuts generally. You
know they’ll be supportive of a flat tax because that’s the income
level to which you’re speaking. And you know they’re going to be
against a carbon tax. [laugh]You know that going in.

“It’s helpful in terms of [knowing] what the reaction is [going to
be]; but it doesn’t dictate. It doesn’t solely dictate. Now you’re
talking about how cabinet decisions are made. I wouldn’t say the
paper has that influence.”

Yes, ministers and bureaucrats read the paper carefully. But having
the odd tiff with the Irvings can also lead to populist support as
often occurs in Saint John, he said.

“What’s different here is the Irvings. They have their corporate
agenda. It’s basically clear what it is. It kind of makes it easier for
government, Liberal or Conservative. You know what you’re
dealing with.

“Whether you like them or not, they’re really important to the
provincial economy ... that’s what pays the bills in the province.
Any politician has to pay them more than lip-service. Shawn
(Graham) will speak with them, meet with them, listen carefully to



Cheap power 42

them, but ultimately he’s going to make what he thinks is the best
decision.”

And there’s still good reporting being done at the paper. Yes,
editorially, the paper backed Education Minister Kelly Lamrock’s
decision to end early French immersion, perhaps too easily
accepting the minister’s initial arguments and accepted the
government’s research at face value. But it also published a right-
to-information request that uncovered emails suggesting that the
province had a predetermined conclusion to its French immersion
study.

Also noteworthy is the change of attitude toward in-house
columnists. Provincial political columnists and analysis have long
been a staple of the Telegraph-Journal. Starting sometime early in
2006, Jamie Irving became increasingly anxious about what
provincial columnists Lisa Hrabluk and Carl Davies were writing
about. He said Lord government representatives, including Jeannot
Volpé, were complaining to his father about what they perceived
as a Liberal bias in some of the columns and suggested it was
complicating JDI’s business with the plrovince.18 Jamie didn’t want
the government of Bernard Lord to think that the columnists’
views represented the newspaper’s positions. Eventually, both
Davies and Hrabluk were forced out.

Instead, the TJ readership was treated to columns in the Saturday
paper by both the president of provincial PCs, Robert MacLeod,
and former provincial Liberal cabinet minister, Marcelle
Mersereau.'” Eventually, after the election of Shawn Graham’s
Liberals in September 2006, Marty Klinkenberg, an excellent
feature writer, became the new political columnist. Similarly, John
Chilibeck was reinstated as a Saint John columnist. From an
outsider’s perspective, the political columnists are more narrowly
focused than they once were.



Cheap power 43

Chilibeck doesn’t see it that way exactly, but acknowledges that
his three-time a week Public Eye column has a different scope
from the column he wrote once a week when he was the city hall
reporter in 2006. Chilibeck has a solid reputation as a tough, no-
nonsense reporter. Since becoming a full-time columnist, he has
also become feared, at least by city hall staff. “I don’t know if
they’re scared or pissed off, but I don’t get a lot of calls returned.”
Nonetheless, the column appears to be well read, at least among
political junkies, in a city that takes more interest in municipal
politics than most.

Chilibeck said, Jamie Irving and his city editor, Ron Barry,
warmed up to the idea of reinstating staff columnists in 2007.

“They wanted to have a writer writing a hard column. In a lot of
ways, my opinion is similar to theirs. I think that’s why they put
me there.”

Often Chilibeck columns, always played on the city front, mirror
the paper’s editorial position; most noticeably on the need for a
lower municipal tax rate, and criticisms of the power of city unions
and the management style of the city manager, Terry Totten.

“There are key things that I agree with Jamie and Ron, so I can
pound on those almost repetitively. But they’ve never told me not
to do something. There has been the odd time when I’ve looked at
the editorials and I don’t agree with that. I’ve danced around it, |
guess. There’s a bit of self-censorship involved. I’'m giving them
what they want.”

Chilibeck said the managing editor often makes suggestions for
columns or asks him to “ramp up” a particular argument. “I get the
sense that Ron believes in what he’s saying, but he’s reflecting the
values that Jamie Irving has.”

While Ron Barry often shows the columns to Jamie first, said
Chilibeck, only once was he called into the publisher’s office and



Cheap power 44

had a column rejected before publication. In that spring of 2008
column, Chilibeck had argued that the new mayor, Ivan Court,
should essentially put his money where his mouth was and call a
public inquiry into the city’s handling of the LNG tax deal.

“Jamie wanted to know what constructive purpose this would have.
He said it would seem like we were out to get [the new mayor].
‘Why would you write this?’”

Chilibeck said he ultimately agreed to change the column,
accepting the argument that it may set the wrong tone with a mayor
who had just been elected to office. However, given that the
Telegraph-Journal wrote several editorials harshly critical of the
mayor in his first four months of office, perhaps Jamie Irving had a
more self-serving reason for rejecting the column. It’s certainly
arguable that the publisher did not want the LNG issue, which in
2005 had led to a rash of public and occasionally violent
demonstrations against his family, back on the table.

And does Chilibeck think that he could now write a column, as he
did on February 17, 2006, critical of the pipeline company’s
decision to run the pipeline from the LNG terminal through Saint
John’s Rockwood Park — a column that resulted in an angry call, as
I remember, from the pipeline company president to Jamie Irving?

“Good question,” said the columnist. “I honestly don’t know,
because it hasn’t come up.”

John Mazerolle was the Telegraph-Journal’s city hall reporter
before quitting to go back to school in August of 2008. He said the
page placement of columns of freelancers Herb Duncan, a local
merchant who writes an ultra-critical city hall column; and retired
editor-in-chief Fred Hazel, are also worth noting. Since Hazel’s
column moved from the editorial pages to the city section in
August of 2007, he has made C1 twice: both for columns
supporting the location of the Irving Oil building on the waterfront.



Cheap power 45

Duncan, whose columns are repetitively anti-city hall and pro-
development, are usually on the Saturday city front.

“We don’t give good placement of columns based on merit. We
give placement to columns based on whether they reflect the
editorial board’s position.”

Marty Klinkenberg, the in-house provincial columnist, is a
different animal. His contributions are almost invariably put on the
front page with his column sig. Sometimes he writes features,
adding much needed colour to the front page; sometimes it’s an
opinion piece on the performance of the government with the
column head, “In the Legislature.” If he has been assigned to an
important city story, it will say, “In Saint John.” Sometimes, the
Klinkenberg column will serve as the newspaper’s front-page news
coverage.

As a columnist, Klinkenberg has a mandate to be colourful and
opinionated, but when his pieces appear on the front page under
headlines that are newsier than the banner stories, the line between
opinion and news coverage can be blurred for readers. For
example, on August 19, 2008, under the headline: Land swap gets
nod; Saint John common council approve deal with Irving for
Long wharf in 9-1 vote, Klinkenberg covered the meeting where
Saint John council approved the building of the new Irving Oil
headquarters on the Saint John waterfront. Klinkenberg led with:
“The cries of protest were muffled by democracy in Saint John on
Monday night,” in a piece that called the longshoremen, who
opposed the deal, “cranky,” and the reasoning of the one councillor
to vote against the deal as “preposterous and myopic.”

If the paper’s editorial backing of Liberal policies is the carrot, the
columns of Marty Klinkenberg can be seen as the stick. A
provincial government insider said the tone is significantly
different from the columns written during the seven years of the
Lord government. Less analysis, more attack — all on the front



Cheap power 46

page. The Full Marty.

“I think that the stuff written right now is a lot more vicious than
was written about the Tories, particularly in their first term. Even
in their second term. Before, the [Telegraph-Journal] columns were
critical of policies. Now, we’re getting these columns [attacking
government and ministers] once a week. I mean, ‘what is it Marty?
Are we doing too much or are we doing too little? What is it
today?’ That’s not analysis.”

Klinkenberg’s “In the Legislature” columns often run topped with
hectoring headlines, such as Arrogance is getting Liberals in hot
water or Grits are frittering their lead away, or this one from July 3
(Ground gets shakier for Liberals):

Too often, they acted defiantly rather than cautiously...Too quickly, they pushed for
dizzying change. Too dismissively, they rejected the concerns of anyone who thought
differently. Too stubbornly, they dug in when New Brunswickers dared not share their
vision.

Given the blurring of lines between opinion and news coverage on
the front page; between Irving interests and government policies,
it’s hard to read that and not imagine the scene in Taxi Driver
where Robert DeNiro’s Travis Bickle character is talking to his
mirror.

Hkok

The Bully Pulpit

In the early days of Jamie’s tenure, he talked a lot about “doing the
right thing.” Indeed, it became the mantra of the editorial board
meetings.

According to Chilibeck and Mazerolle, who both have filled in as
editorial writer when Eric Marks is off, Jamie still talks the same
game.



Cheap power 47

“He said, ‘we’re a political party,”” said Mazerolle. “That’s the
attitude with the editorials. He didn’t mean that we’re Liberal. He
means the paper should take stands. [Managing editor] Ron [Barry]
will say, ‘this is about right and wrong.””

That’s all fair game, even admirable, on opinion pages. There’s no
glory in a newspaper being wishy-washy. It’s worth noting,
however, which public figures have been singled out for personal
attacks by the paper. Usually portrayed as “bullies” and “clowns,”
they are, with a few exceptions, people who have stood up to the
Irvings or disagreed with Irving projects. If the Irvings have a
reputation for vigorous competition, as witnessed by their reaction
to the start-up of the Carleton FreePress, it can also be argued that
the Telegraph-Journal editorials strike quickly and ruthlessly to
quash dissent of any projects and positions of companies owned by
the family.

This more pugnacious and personal editorial tone can probably be
traced back to October 2005. After an editorial (Out, out, out with
the louts, Oct. 20), which criticized the anti-LNG tax deal group
for 1ts increasingly mob-like tactics, Jamie told me how much his
grandfather liked how the paper struck back at adversaries of the
family. A few weeks later, after a comment on the phone-in radio
show “Talk of the Town” overheard by a reporter, Jamie insisted
an editorial be written (Leave Santa alone, bullies, November 18),
although the paper did not write a story confirming the facts. My
advice to the publisher was: “Don’t swing at pitches in the dirt.”
When I delicately suggested to him that some may find it ironic
that an Irving paper, the biggest bully pulpit in the province, was
accusing others of being “bullies,” he made it quite clear that I
should never make that suggestion again.

Increasingly over the next few years, these editorials targeted
councillor Ivan Court, the brother of the leader of the protest group
and the councillor who led the anti-tax deal group on council. It



Cheap power 48

would take too much space to explain the issues behind each
editorial (and like any public figure, Court is fair game for fair
comment), but the headlines of a few of the editorials reflect the
nasty tone: Councillors are being bullies; Ivan the Terrible; The
principled protest of Council’s bullies; Court’s leadership smacks
of status quo. By the municipal election in the spring of 2008, in
which Court ran for mayor, the headlines of these editorials had

reached the juvenile and ridiculous, Santa not voting for Court
(May 8, 2008).

The editorial tone has been maintained since Court’s easy win in
May.

More recently, the paper has hounded Abel LeBlanc, the Liberal
MLA for Saint John West and former longshoremen’s union
president, who opposed the building of the Irving Oil headquarters
on port-controlled land. LeBlanc made some ill-advised anti-Irving
remarks along the way that deserved censure.”” But the editorial
campaign to have the Liberal government expel the MLA from
caucus reeked not just of wanting to censure an Irving critic, but to
silence one.

Hokokok

Talk of the town

There it was on February 8, 2008, on the city front of the
Telegraph-Journal — smut.

In his column, Public Eye, headlined: Skeletons come out of the
city hall’s closet, John Chilibeck wrote about the relationship
between the city manager, Terry Totten, and his wife Margaret,
then holding down the $90,000-a-year job as the city’s tourism
manager:

The story of her rise in the ranks speaks to the culture at Saint John city hall, one that



Cheap power 49

doesn't put a premium on accountability or transparency. It's a perfect example of the city
operating at its worst.

Before her appointment, she was a convention and event officer with the city who made a
modest salary close to what a starting school teacher would earn. Her name was Margaret
Hackett, the daughter of Win Hackett, once a very powerful man in New Brunswick who
served as deputy minister and right-hand man to Conservative Premier Richard Hatfield.

Ambitious, pretty and smart, she was still married to her first husband, a prominent Saint
John lawyer, when she met city manager Terry Totten, who was also married. The two
had a messy affair, their marriages broke up, and they eventually wed in March 1997.

It was by no means the first time Chilibeck had written about the
Tottens. Since March of 2007, the city manager said the story of
how Margaret, on sick leave, had planned to accompany her
husband to Florida where he was representing the city in her place
at a cruise ship convention has been repeated at least 60 times”' by
Chilibeck, other city hall reporters and editorial writers, but it was
the first time that the words “messy affair” were used. It got the
attention of the public and many powerful people in the city.

“I had Mr. J.D. [Jim] Irving call me here in my office,” said Terry
Totten, recounting the story in his eighth floor office overlooking
the harbour. “And he was raging. He called to apologize. He said:
it’s just not right what’s going on down there. [He said] ‘I made a
call down there to say how upset I was about this foolishness.” But
he said: ‘I can’t do anything about it.” And my comment to him
was: ‘If it were my son, I could do something about it.””

Chilibeck, quoting an email he received after the column was
published, said: “As soon as that was out, there was the sound of
zippers going up all around the city.”

According to former Telegraph-Journal columnist Lisa Hrabluk,
that was the day the paper “jumped the shark and “stopped being
a credible newspaper for a lot of Saint Johners. It made a lot of
women cringe.”

The CBC’s Robert Jones said the story exposed the paper’s lack of



Cheap power 50

authority.

“With the Totten story, there were legitimate issues to be explored.
But when the paper does it, people don’t accept it as a legitimate
journalistic activity because the paper has ruined its credibility
through this other stuff. People don’t buy it anymore. When you
read that paper now, you read for the undercurrent of what they
want to achieve. So much of the news coverage in the last year has
had an agenda, so obvious a fifth grader could tell what it is, so
even when there’s no apparent agenda, you figure there must be
one somewhere and try to figure out what it must be.”

So what does the Totten story say about Jamie Irving’s approach to
city coverage? More to the point, is there an Irving agenda on
municipal politics? And if so, how effective has it been?

First let’s review the Totten file.

In March 8, 2007, the Telegraph-Journal broke the story of the
Florida trip under the headline: Out sick, but fit for Florida. City
hall reporter John Mazerolle detailed how Margaret Totten, on sick
leave at that point for five weeks, would be accompanying her
husband, her stand-in for selling the city as a cruise ship
destination. Mayor Norm McFarlane had okayed the arrangement,
and several other councillors knew about it. However, after the
story was published, the mayor changed his mind and told the
Tottens not to go.

Undoubtedly, the newspaper had found the city manager’s
Achilles heel and was going to pound away. (Indeed, Mazerolle
confirmed the paper had booked a flight for one of the paper’s
police reporters to spy on Margaret Totten if she had gone to
Florida.) But Margaret’s resignation, her subsequent human rights
complaint and threats to sue her former employer led to a year of
salacious news stories and Chilibeck columns with headlines such
as: Totten vs. Totten; The Margaret Totten saga; Here’s why



Cheap power 51

bosses shouldn’t date or marry employees; Thumbs down for Terry
Totten; and An embarrassment of a leader at city hall.”

“You won’t get any complaints from me about the Irvings,” said
Totten. “I’ve had a great run with them. The newspaper, well that’s
a mystery to me.

“With Irving Oil [Kenneth Irving] and Commercial Properties
[John], I’'m on the phone with them all the time. We do business.
From the principals in those companies, I’ve had calls to my home
saying this is not right.”

Given the apologies the city manager received from important
members of the Irving family, it’s difficult to argue an Irving
agenda is at work here.

Columnist John Chilibeck said the city hall agenda has been set at
the paper by Jamie Irving and his managing editor, Ron Barry.

“Ron 1s essentially the editor-in-chief for the city section, and he
has very strong opinions on city management: it’s badly run;
almost a clique within city management running the show; and we
have a lot of problems because of that. He can get very emotional
about it, but he said it’s based on fact. He said: look at our tax rate,
it’s the highest in New Brunswick; look at our roads. Basically, the
instructions he’s laid out to staff covering city issues is: we want to
cover these things. Use all these facts but don’t be stenographers.

“He said he’s tired of hearing the same old explanations over and
over. We have to ask better questions to find out why we have all
these systemic problems. So that’s where we’re starting from. He
feels management has been too lax in its duties and therefore the
unions have become too assertive.”

Chilibeck was city hall reporter and once-a-week columnist when
he rejoined the paper from CBC in the summer of 2005. After a
stint on the city desk and a paternity leave, he became a three-



Cheap power 52

times-a-week columnist in 2007. The lanky Ottawa native said he
fit the bill for the type of columnist the publisher and managing
editor were looking for, someone who writes sharply and shares
most of their views on city hall.

Chilibeck takes responsibility for the “messy affair” column.

“So as we were advancing these stories, I came in and said,
‘everyone in this community talks about this affair and how it’s
infected city hall and we’re talking about how he’s set a bad
example, so why don’t I just write about that? Why don’t I write
about something that everyone talks about but no one has written
about?’ Ron chuckled. I think he asked Jamie and Jamie said, ‘why
not? Sure.” So I wrote it. They read it and said ramp this or that up.
We printed it and then, well, the shit hit the fan, right?”

John Mazerolle, the city hall reporter, said he read the column
before it was printed and was surprised by the reaction it received
in the community.

“I think there 1s a legit belief on Jamie’s and Ron’s part that city
management is really, really bad. I think they got overly excited.
They were really surprised that they got that much backlash.”

Beyond the occasional short update on Margaret’s Totten’s human
rights case, the paper has laid off the story since the public outcry.
The makeup of the new mayor and council, with much stronger
ties to organized labour, likely makes Terry Totten’s job safe for
another term.

So what was that all about?

Terry Totten thinks it’s simple. Jamie Irving wants to set the
agenda for the city.

However, Councillor Stephen Chase takes a contrary view.
Whether everyone at city hall likes it or not, the paper is pushing



Cheap power 53

issues that will ultimately move the city forward, he said.

“I think the issue focus is very important to this city at this time. If
the paper’s not flushing these things out, then you have a city
administration locked in a particular time, unable to move forward.
It forces people to think, to explore. As much as people may say
they don’t like the newspaper, everybody reads it. It’s grabbing
people’s attention, which is a good thing.

“I think Jamie Irving has done quite a good job. The fact that he
comes from a family of innovative thinkers, focused on growing
business has had an influence on that paper. And I think that is
probably the only influence. Not an Irving agenda.”

Others, including Michelle Hooton, the former councillor backed
by the paper in her mayoralty bid in the spring, think making the
city manager a scapegoat for everything that’s wrong with the city
1s fundamentally misguided.

Nevertheless, while the paper sometimes angers her, goes over the
top, misreads situations, is a little too cavalier with other people’s
lives, she reads it.

“Like I’'m not exactly happy with the way they’re handling the
Long Wharf discussion right now,>* but I think that’s kind of fun.
I’m reading something that I’'m really emoting with rather than just
boring, stale reporting.”

But if you’re one of the targets of the newspaper — the city
manager, or a politician or a union leader, in an economy
dominated by one family — you can be excused for thinking it’s a
one-way mirror, with big brother behind it.

The Machine



Cheap power 54

The Irvings like machines; and for their businesses to run like
ones.

K.C. Irving bought his first car at age 10, although his father
forced him to sell it, albeit for a 30 per cent profit. Perhaps his
most famous quote, from an NFB documentary of the same name,
1s: “I like to watch the wheels turn.” Even when it comes to human
resources, the family’s unofficial credo appears more mechanistic
than humanistic: “Everyone has a round side and a flat side. Find
the flat side and slide them against the wall.”

Given the run of publishers and editors since the age of Costello,
the family’s newspaper holdings, especially in the wake of the
Davey Senate committee, have frustrated their management
instincts. As J.K. Irving reportedly said after Reynolds-era editorial
editor Don Cayo asked him how he felt about the newspaper: “It’s
like having a family pet that jumps up and bites you every once in
a while — of course, my family has been known to shoot dogs.”

Whether readers like the new direction of the Telegraph-Journal,
John Mazerolle said Jamie Irving deserves credit for managing the
change.

“We’re an advocacy paper for business,” said Mazerolle, the
Telegraph-Journal’s city hall reporter, who quit in August to go
back to school. “It’s a competent, sometimes very good newspaper
that unfortunately has a tendency to undermine itself. What’s that
quote? Nothing bothers me more than an opinion I hold being
argued poorly.”

As the old writing saw goes: show me; don’t tell me.

Many newspapers have agendas. Indeed, papers that make it their
mandate to fight corruption, or champion the less fortunate and the
necessary legislation to protect them, are routinely commended by
other journalists. They win awards. Good journalism means not
only fair and balanced coverage, but asking the right questions



Cheap power 55

about how to improve government, stimulate economic growth and
alleviate social ills. Of course, the ownership of the Telegraph-
Journal makes the paper’s agendas suspicious, or at least in need of
more transparency, even though papers tend to be owned by
capitalists.

Regardless, it’s one thing to have a vision for a newspaper; it’s
quite another to execute it, given the notorious independence of
reporters who chafe at too much editorial control, not to mention
the dozens of spontaneous decisions required by reporters and
editors daily. Mazerolle said Jamie Irving has succeeded in
ensuring his business and political agenda is reflected on the
paper’s pages by exercising the techniques any news organization,
particularly one with a strong agenda, uses.

“It’s not like they’re always saying: do this, don’t do this,” he said.
“It’s like Fox News. If you look at the stories the reporters file on
the website, it’s fine. It’s all headline and placement, right?”

The Telegraph-Journal’s headlines stand out. Often they are vague,
even bizarre, and give little indication of what the story is about
(For the week of Sept. 15, the all-caps front-page headlines
included these: BETTING THE FARM; GASEOUS
INTERUPTUS; TAKING STOCK; CONFLICTING VIEWS). But
sometimes, the headlines editorialize, particularly on stories of
interest to the Irving family or the newspaper. Thus, when
Michelle Hooton, the newspaper’s choice in the mayoralty race in
the spring of 2008, held a news conference to announce her plans
to lower the tax rate, the city-front headline read: Hooton hits
home run (April 15, 2008.)

Similarly, when the results of a newspaper-commissioned poll on
the municipal election campaign were published, the Telegraph-
Journal headline was: Mayor's race: Where's Norm? (April, 26,
2008), highlighting the incumbent Norm McFarlane’s expected
poor showing, rather than Ivan Court’s (much maligned on the



Cheap power 56

paper’s editorial pages for his anti-Irving stands) lead.

“Jamie and Ron were stunned by that,” said Mazerolle. “Jamie
said, ‘who are these people’ [voting for Court]?”

After Irving Oil announced its plans for a new oil refinery (a day
after the CBC had scooped it), the banner headline read like an
employment page ad (and a sexist one at that): Come East, young
men (Oct. 5), followed the next day by OUR BLACK GOLD.
Within a few weeks, a city page headline trumpeted: Welcome to
Calgary East.

More recently, on July 24, 2007, the banner headline reads:
Doubters wrong. What follows is a fair story by Ottawa
correspondent Rob Linke about the concerns by American analysts
about the state of the LNG market as the Saint John plant readies
to go on line, including the information that a plant opened in
Louisiana in April still sits idle. The story is fair and well
researched, but what’s with the headline?

Robert Jones thinks it’s obvious why the paper acts as if the only
real question the city has to contemplate about proposed energy
projects is which streets to pave with gold first.

“The paper’s constant positive coverage — it’s manufactured
consent for the mega projects. The guy in the street might see it as
being a good hometown newspaper but a more independent person
would view it as having an agenda attached to it,” said Jones. “We
had the frigate program. It came and it went. We have a refinery.
How come we’re not all rich because of that? There’s been no
serious questioning of the hype around all this stuff. It’s all just a
celebration of what’s to come. That’s not journalism.”

Mazerolle admits he accepts all the stories of the looming Saint
John “energy hub”™ “as gospel”, although he, like Chilibeck, feel
the city pages have been clogged with too many business and
trades training stories. Still, Mazerolle, an award-winning



Cheap power 57

commentator at CBC Radio before he joined the paper, said it’s
ridiculous to suggest that the Telegraph-Journal has an agenda
while other outlets are paradigms of journalistic objectivity.

“It’s the same at CBC. When you’re at CBC-Radio, to a certain
extent, it’s very left. But you don’t notice it when you’re working
there because everyone is thinking the same way. The point I make
... 1s let the Telegraph be the Telegraph. Let the CBC be the CBC.
But the point in Saint John is that you have to read both of them to
get the full picture.”

Nonetheless, he doesn’t dispute that editors make it clear what they
expect an angle on the story to be before it’s researched and
written.

“They never go into my stories after they’re written and try to
torque them up. You can’t argue with facts. It’s the way the story
1s pitched to you. The angle is already decided.”

Mazerolle said most reporters at the Telegraph-Journal do their
best to keep the stories balanced, although some are more likely to
run with the editor’s pitch than others.

“I happen to agree with the newspaper that the Irving deal (to
locate the Irving Oil building on Long Wharf) is a good one. But
sometimes I read the stories and roll my eyes.”

Only once was the city hall reporter summoned into the publisher’s
office because he wasn’t taking direction well.

“They were concerned. They were going to throw all this money to
go after city management and ‘you don’t seem into it.” And I
wasn’t.”

But Mazerolle was not taken off his beat or demoted in any way.

With any paper, agendas become clear with issue-based series run
prominently on fronts. It’s not uncommon for an editor to have a



Cheap power 58

clear idea of what ground he wants the reporter to cover. Whether
the series is viewed as good journalism or simply a publicity
campaign depends on what new information is unearthed and how
fairly the product succeeds in addressing the questions readers
have — whether it makes readers think. Mazerolle said Telegraph-
Journal series don’t pass that test. They stick closely to the
editorial line.

“Most of the series [managing editor] Ron [Barry] draws up. The
ward one was a great example.”® Most of the anti-ward stuff was
token. You could read any one story, it was me, it was balanced.
But the overall arc of the series, well, there was like one story that
acknowledged there was an argument against it.”

While he doesn’t doubt that editorial direction flows from the
publisher’s office, he said Jamie gets excited about good stories,
for better or worse is “awards driven”; and rarely interferes in the
newsroom.

“In fact, Jamie’s careful about that. Both Ron and [city editor]
Peter (McGuire) were on vacation and there was something he was
really interested in, but he told [editorial editor] Eric he didn’t want
to go into the newsroom. So Jamie’s interested in stories, but he
doesn’t say: ‘do this now!”

Mazerolle considers Jamie Irving a “good publisher”: he has
established an editorial direction and put managers in place who
execute it; he’s reorganized the night desk and cut down on errors;
the newsroom has 12 fewer employees, yet the product has
improved, at least in comparison to the one put out by the previous
publisher, Jonathan Franklin, between 2000 and 2005.

“If he could figure how to get the morale of his newsroom up, he’d
be a great publisher.”

Mazerolle notes that a recent human resources survey revealed that
the Telegraph-Journal newsroom had the lowest job satisfaction



Cheap power 59

rate, not only within Brunswick News, but JDI. Sixty per cent said
they were actively looking for other employment.

“The newsroom were giddy when those came back. I guess it’s like
misery loves company. I said to Chilibeck or someone ‘I’ve never
seen the newsroom happier.’”

When the publisher addressed reporters and editors to announce
changes to the work flow on the night desk, Jamie tried to fire up
the troops with “I just want the machine to work better.”

Said Mazerolle, “He didn’t see the irony in that.”

Jamie Irving is a big film buff, particularly fond of gangster
movies. In discussions with editors and, occasionally reporters, he
likes to quote from them to illustrate a point.

“He’ll say,” said Mazerolle, “it’s like that scene from [Martin
Scorsese’s] “Casino” where the guy gets all mad because some of
the muffins have a few blueberries in them and some have a whole
lot of blueberries. ‘And I want them all to have the same number of
blueberries!’

“I find myself talking to myself,” said Mazerolle. ‘“That guy was
crazy.” That was the point of that scene.”

The family newspaper

On the day of my job interview for the editor’s position at the
Telegraph, I met Jamie Irving and Victor Mlodecki in the lobby of
the J.D. Irving building in Saint John. They wore business suits;
still working a regular shift at CBC, I was dressed casually. When
the elevator door opened at the fifth floor, standing there was Rino
Volpé. I sensed the awkwardness from Jamie and Mlodecki
immediately. (As I later pieced together, Rino had been fired as
Brunswick News vice president and Mlodecki became his



Cheap power 60

successor.)

Rino didn’t act nervously though. It was like he was meeting old
war buddies. He mentioned something about doing contract work
for JDI, labour problems at some mill somewhere. He was
laughing and gesticulating, moving like a bantam, and reminded
everyone, in his rural rough French accent, that he’d learned his
business style on his family farm.

“When the chickens are squawking and running round all crazy,
you know what you do? You grab the craziest one,” he said,
putting his fists up in the air to demonstrate, ““and snap the neck.”

Rino took the elevator down. I was ushered into the J.D. Irving
boardroom.

So what can I tell you about the family and their newspaper in my
year and a half inside?

The Telegraph-Journal, despite its ownership, is not nearly as bad a
newspaper as its worst critics suggest. While not, as it clearly was
for much of the 1990s, the best newspaper in Atlantic Canada, it
still breaks more stories than its media competitors and
successfully brings important issues to the forefront of public
discussion. Columnists John Chilibeck and Marty Klinkenberg
(Klinkenberg, part of the Miami Herald’s Pulitizer Prize-
nominated team for environmental reporting for coverage of the
Exxon Valdez oil spill), won the NNA for entertainment writing
for 2007) are worth reading whether you love them or hate them.
The writing, while often obtuse on the provincial side, still reaches
a higher journalistic standard than many papers in the region.
While the front page has often become eye-glazing, the city section
slums in the tabloid world of crime and corruption fighting. It’s
sharp looking. Like a controversial work of art, at least observers
aren’t indifferent to it.

Moreover, since Jamie Irving asserted his will as publisher, the



Cheap power 61

family has more control of the paper’s content than at any time
since the Davey hearings.

Yet a question for Jamie Irving would be: has this been a pyrrhic
victory? With the paper drifting in the direction of advocacy
journalism too often connected to the economic interests of the
owner, has it tarnished what’s at the core of its brand, its authority?

As interviews for this piece suggest, it’s by no means unanimous.
Many readers believe that the paper’s industrial development
agenda is exactly what New Brunswick and Saint John needs at
this time. But you don’t have to go too far to hear former
subscribers talk about why they don’t read the Telegraph-Journal
anymore. People are talking about the paper’s agenda; and, once
again, people are talking about the Irving Press.

sk

Okay. Here’s my primer, based on my observations of the paper
and discussions I had with Jamie when I was editor, on how, and to
what degree, the Irving family has impressed its will on the paper
since Jamie took over. (I have tried to be as fair as possible and
would have liked to record Jamie’s response to my informed
speculation, but he declined to be interviewed.)

The front page. Think Jim Irving. As the chief operating officer of
the forestry giant JDI, Jim Irving has more at stake on an ongoing
basis with the provincial government than other Irving companies.
Jamie’s immediate family is intensely interested in the operation of
the province. Jim, Jamie and J.K. all have a huge appetite for what
most readers consider boring: the dry data of political and business
news. (Jacques Poitras also thinks the newspaper is designed for
Jamie’s father. ““You know how Stephen King in his book on
writing said you need to have an ideal reader ... Jamie thinks in
terms of what his father wants to read the next day.”)

Does Jamie love holding court at editorial boards? Of course. By



Cheap power 62

producing the paper that power brokers read and respond to, Jamie
has become a power broker. To be fair, the publisher believes the
province can be run more professionally and efficiently and feels
the paper has a duty to document government in its minutiae.

Since Shawna Richer, a former Globe and Mail reporter, became
editor in the spring of 2008, the front page has started to loosen up.
Politics and business still dominate but human interest and even
cultural stories are starting to reappear. 20

Why is the Telegraph-Journal inching back into the mainstream?
Perhaps a realization by editors and the publisher that the front-
page was not being read widely outside of business and political
elites.

Economic boosterism. Think Irving family. Economic
cheerleading is in the family’s DNA. As K.C. Irving told the
Davey Commission, what’s good for Irving is good for New
Brunswick. Short of doing morning exercises together, employees
at businesses like JDI exude a positive outlook and loyalty to
company foreign to most journalists. As Jamie took over editorial
direction in early 2006, I tried to argue with him that there’s a line
after which reporting economic development becomes Board of
Trade boosterism. He answered me by saying that Saint John had
never had a positive newspaper as fast-growing Moncton has.
What is important, he said, is not how journalistic wet blankets
thought, but what the average citizen believed.

If some of the worst excesses of Jamie Irving’s Telegraph have
been toned down 1in late 2008, that can’t be said of the economic
boosterism. (On the day I’'m writing this, a time in which a
worldwide recession increasingly appears likely, the banner
headline on the city front reads: Exciting times ahead: New $50
million, 350-home subdivision proves city is engine of N.B.’s
growth (Sept. 26, 2008), all of which might turn out to be true, but
can hardly be extrapolated from the building of eight homes, four



Cheap power 63

of which have been purchased.)

City hall: Think Jamie. This is the sandbox the publisher has the
most room to play in. As his family’s reaction to the Terry and
Margaret Totten stories suggests, no Irving conspiracy is in play
here despite what critics read into it. Jamie’s favourite magazine is
Vanity Fair; that combination of seriousness, celebrity and
muckraking, as well as his mercurial personality, are most
reflected on these pages.

Jamie has thrown around his weight in the city, but has been a bit
of a cannonball in the pool: big splash, little depth. Take the
mayoralty race of the spring of 2008. Despite the tone of coverage,
which manifested itself with “Hooton hits a home run” and *“Santa
Claus not voting for Court,” Ivan Court nearly doubled Michelle
Hooton’s vote total. It’s probably true, as John Mazerolle contends,
that the paper supported Hooton simply because she was the best
candidate; but it’s equally true, as Robert Jones said, Hooton
became “Mr. Irving’s candidate” in coffee shop talk around town.

As St. Thomas University journalism lecturer Julian Walker said,
“if there’s anything about New Brunswickers — normally they’re
very quiet, even deferential — but they’ll assert their independence
when kicked, scratched, bullied or whatever.”

Diversity of opinion. Think Crown lands versus private
woodlands.

It’s simply not true that the Telegraph-Journal smothers the debate
of ideas in New Brunswick. Jamie Irving encourages the
publications of op-ed pieces by political and community leaders.
He wants the page to be the forum for ideas in the province.
Despite his complaints about the Telegraph-Journal’s news
coverage, the Tories interim leader (until November 2008) Jeannot
Volpé had 10 op-ed pieces and a handful of letters printed in the
paper in the last year. (Beyond that, the Liberal and Conservatives



Cheap power 64

have Saturday columns that amount to little more than the parties’
spin on the previous week.) From an outsider’s point of view, it’s
impossible to know what letters-to-the editor or op-ed pieces have
been rejected for publication, but I see a wide range of letters from
all sides of the political spectrum. (Letters undoubtedly have been
rejected, but you can hardly blame them for not printing vitriol
about the family, as you wouldn’t for publishing personal attacks
on any other family or public figure.) On the other hand, Irving
ownership of the media, despite becoming an issue in 2007-2008,
has not been debated on the Telegraph-Journal pages.

To take a cynical view, you can come to the throne and leave your
petition.

On the other hand, news coverage has become much more of a
monoculture. Because the publisher has narrowed the paper’s
focus to business and politics; because he has established a top
down approach to story ideas and put editors in place to bluntly
carry out that agenda; and because, I believe, management has
chosen in-house columnists inclined by their views to follow the
editorial compass, the range of discussion and issues has narrowed
on the news pages. (As Jacques Poitras notes, “it’s almost like
Marty [Klinkenberg] is in a category of his own. He gets to do
people stuff and no one else does. It’s a strict division of labour.)
Most disappointingly, a Telegraph-Journal series can no longer be
expected to explore an issue and stimulate discussion; they are
often little more than publicity campaigns to support editorial
positions.

Two points here: Jamie Irving is giving his immediate family what
it wants, and what he thinks the province and city need. Jamie’s
father and grandfather do not like to be surprised at the breakfast
table by finding their names in the paper. Their business is private.
They do not want to be named, except for accomplishment and
philanthropy; they do not want disclosure of conflicts of interest —
they are like children who cover their eyes and believe no one sees



Cheap power 65

them. The Irvings have been uncomfortable exercising this degree
of control over the newspaper since the days of Ralph Costello.
Order has been restored.

Moreover, there’s a co-opt-and-conquer strategy at work here.
Give political, business and community leaders a say on the op-ed
pages (and the arts community with the Saturday arts supplement,
Salon), but ensure the message from news pages is clearly
representative of the family interests and positions. The family
does not want provincial politicians threatening them behind
closed doors, as happened in the late years of the Lord
government; but also when columnist Dalton Camp criticized the
Liberal government before the 1999 election, which it ultimately
lost to the Tories. (Stevens, G. pp. 324)

ko

Jamie Irving wants to put out a good, if agenda driven, newspaper.
His definition of a good newspaper isn’t the same as most
journalism professors, but that doesn’t make it a bad paper. Putting
aside the merits of the business model in a predominantly rural
province of 750,000, the Telegraph-Journal can champion an
economic development agenda, as surely as it can have a political
or social agenda. Jamie and his branding guru, Stuart Baker, made
it clear to me that they wanted to use the authority and integrity
latent in the Telegraph-Journal brand to create a newspaper that
would lead and modernize New Brunswick.

But the key to exercising authority is having it. And this is the
double-edged sword any publisher or editor of the Telegraph-
Journal has to manage: How can the paper be authoritative, a
newspaper that readers consider thoughtful and trustworthy; and at
the same time be so obviously on so many occasions the political
organ of a family with vast economic interests in the province?
Too many people look at the paper now, as Robert Jones said, and
see conspiracy, not authority.



Cheap power 66

“This is the city’s newspaper and the province’s main newspaper
and it really should be a public trust. It’s an important thing. It’s a
shame to have to worry about having to sift through it for corporate
messages and agenda messages that have nothing to do with the
news; and trying to figure out what the real story is. I’'m sure 80
per cent of the time the stories are just stories but you don’t know.”

While the paper can never be inoculated from Irving conspiracy
theorists, it can be grounded in quality reporting. It seems to me
that Jamie has (until the summer of 2008 at least) leaned more
towards pleasing his father than practising rigourous journalism, or
even selling newspapers. Often the Telegraph-Journal asks the
right questions; too often under Jamie’s stewardship it doesn’t
appear to have the curiosity or perhaps the talent to adequately
explore the answers. The management tools at this disposal —
editorial boards, series, headlines and placement — require a
craftsman’s eye and touch; he has wielded them bluntly — too
obviously impressing the editorial positions of the Telegraph-
Journal on its news pages. News is nuanced; the Irving way is not.

Although the hard business-political focus of the paper seems to be
softening, it’s naive to think Jamie is about to rediscover his inner
Gorbachev.

ko

Once, Jamie pulled my Saturday editor’s column, one I’d written
after J.K. Irving made a rare visit to the office. I wasn’t surprised,
just a little disappointed. My point was simple and seemingly
benign: The paper should not apologize for being Irving-owned.
Like other Irving products, its reputation should rest on the quality
of its product and people.

Jamie argued that his family wasn’t quite ready for that kind of
openness about its newspaper holdings. He gave me the old line
that, “just because you’re paranoid doesn’t mean people aren’t out



Cheap power 67

to get you.”

We chuckled. I couldn’t figure out for the longest time what I
found so disturbingly familiar about my laugh, but it finally struck
me.

Back in the mid-1980s, I was the lone reporter working the
weekend shift. I hardly had a chance to sip my coffee before the
police scanner started going berserk. It seemed fires were starting
all through the uptown business district.

I spent most of the morning and afternoon on the street getting the
facts and the colour nailed down: the tanks below the Irving gas
bar on King Square had leaked: the gas had run downhill and
entered the basements of dozens of businesses. Half a dozen shop
owners had turned on the heat when they opened for Saturday
business and been greeted with an explosion. A few buildings had
burned to the ground. It could have been much worse.

When I got back to 210 Crown, Costello was waiting for me. He’d
called in a couple of other reporters to work the phones, as well as
his best rewrite man.

“What happened?” he grouched, as I rounded the corner into the
newsroom.

“What happened!” The question surprised me and I forgot my
usual deference toward him. “The Irving station leaked and the
whole damn city nearly blew up!”

Costello stared me down and scowled:
“Esso! — you mean to say Esso! Get it right!”

Then I heard something from him I hadn’t until then — a weary and
sad laugh.



Cheap power 68

References

Demont, J. (1991) Citizens Irving: K.C. Irving and his legacy.
Toronto: Doubleday.

How, D., Costello, R. (1993). K.C.: The biography of K.C. Irving.
Toronto: Key Porter.

Hunt, R., Campbell R. (1973). K.C. Irving: the art of the
industrialist. Toronto: McClelland & Stewart.

Sawler, H. (1997). Twenty-first Century Irvings. Halifax: Nimbus.

Stevens, G. (1993). The Player: the life and times of Dalton Camp.
Toronto: Key Porter.

Stewart, W. (1980). Canadian Newspapers: the inside story.
Edmonton: Hurtig.



Cheap power 69

Endnotes

1. The Carleton FreePress published its final issue on October 28,
2008. Editor Bob Rupert was quoted on CBC.ca as saying, “When
you’re facing that kind of money and that kind of monopoly in a
bad economy, it’s very tough.” The closing was not covered in the
Telegraph-Journal.

2. In the rest of the country the trial was about concentration of
media ownership; of course it’s seen that way in New Brunswick
too. But it’s also understood in these parts as an epic brawl
between K.C. Irving and the Liberal Party over Premier Louis
Robichaud’s policy of Equal Opportunity that spilled out onto the
national stage. The combative Senator Charles McElman
spearheaded the case against the Irvings. The former Robichaud
executive assistant never forgave the newspapers for their attacks
on the program and (in case of Wardell’s Gleaner) borderline anti-
French sentiments.

3. The Telegraph-Journal has some press configuration issues that
were probably argued for the D section placement, but my guess is
that downplaying the paper’s opinions was, at least in part, an
attempt to avoid the obvious conflict of interest running an Irving-
owned newspaper.

4. The flagship of the Irving press has been controlled by J.K. and
Arthur Irving (born 1928) since the Davey Commission, and J.K.
was, at this time, in the process of buying all other family interests
in the Irving newspaper company, Brunswick News. The deal went
through in early July 2005. As Jamie told me, his side of the
family, which controls the Maritime forestry giant JDI, had
reservations about the LNG deal from the start. Moreover, as the



Cheap power 70

anti-LNG, anti-Irving sentiments grew to near mob levels in Saint
John including racist vandalism on a pro-deal councillor’s car, J.K.
Irving was furious that Irving Oil was undoing all the good
community relations and philanthropy his side of the family had
undertaken since the death of K.C. Irving in 1992. (Sawler)
Adding to all this, there’s not much love lost between the large,
hard-drinking publisher and his svelte and sophisticated cousin
Kenneth, the chief executive officer of the oil company.

5. From the perspective of the media at least, JDI is by far the most
accessible of the principal Irving-owned companies. Its vice-
president of communications, Mary Keith, is a tough nitpicker, but
accessible and respected. Irving Oil, although it has loosened up
somewhat in recent years, is still dominated by the presence of
K.C. Irving’s second born, Arthur (born 1931), who while
generally considered the most charismatic of the Irving brothers,
most resembles the patriarch in his inclination for secrecy and his
indifference to public opinion. Government officials at the
legislature and Saint John city hall, however, tend to speak
favourably about doing business with Kenneth Irving.

6. CBC beat the TJ to the punch on some stories — including the
revelation that the information provided to council by Enterprise
Saint John on the tax breaks offered by other communities for
LNG terminals was inaccurate and misleading. And an exclusive
Telegraph interview with Kenneth Irving (March 16) turned out to
be a total puff piece and was viewed as such in the community,
although I will testify that this was a result of editorial neglect not
control.

7. To be fair, no one argues that the combination of the rising
Canadian dollar and power rates hasn’t strained the fortunes of the
New Brunswick forestry industry and, in particular, pulp and paper
producers. Since 2005, pulp or paper mills — major employers in
company towns such as Nackawic, Bathurst and Campbellton —



Cheap power 71

went under. In some cases, a generation-long lack of investment in
new equipment has to be factored into the decision to close up
shop in New Brunswick. In the case of UPM-Kymmenne pulp and
paper mills in Miramichi, business conditions in New Brunswick
have a more obvious connection to the closure. A few days after
the Finnish forestry giant put 600 Miramichiers out of work with
its pre-Christmas 2007 decision, it announced plans to invest $1.3
billion, building new mills in Russia.

8. A week later, the Graham government announced some relief
for those hit hardest by rising energy costs. The hundred-dollar-a-
year rebate for low-income families was renewed; with an
additional $16 million made available to pulp and paper mills
through property taxes reductions. As reported by CBC New
Brunswick on November 13, 2008, Irving Paper alone has received
more than 60 per cent of the $10 million doled out by the program
so far. Altogether, JDI has received about 70 per cent.

Pressures of rising fuel prices did not go away. In 2007, when the
new provincial government of Premier Shawn Graham refused to
turn back NB Power’s 1997 rate increase of 9.6 per cent, an
editorial (The power rate is the problem, June 23, 2007) called the
government’s principle of cost-based power rates a “narrow,
ideological position.” In an editorial a few days later (Focus energy
debate on the core issue, June 29, 2007) after acting Leader of the
Official Opposition, Jeannot Volpé, raised concerns that residential
users may end up footing the bill if industrial rates were
subsidized, he was accused of “stridency” and “fear mongering.”

9. The January 25, 2008 article contained no sources other than the
three forestry executives. A January 26 article (Forestry sectors say
industry in crisis) compiled the province’s reaction to the proposal.
Premier Shawn Graham said there would be help for the industry.
In the ninth paragraph, he’s quoted as saying, “It’s not an issue that
NB Power can deal with. It’s an issue that government must deal



Cheap power 72

with.” On January 30, an article (Fiscal policy experts cool to
forestry execs’ proposal) appeared on the business page.

10. While it certainly should be asked whether CBC would have
devoted as much coverage to the story if the offence had been
committed by another forestry company or the McCains, the
dominant market position of Brunswick News and its owners has
created, as Lisa Hrabluk notes, a kind of “asymmetrical
journalism” in New Brunswick media where CBC often overplays
Irving stories.

I1. The longshoremen’s union has vehemently protested the
tentative deal between the company, the port authority and the city,
with former union local president and now Saint John West ML,
Abel LeBlanc, saying the Irvings would be better off on Partridge
Island, the 19" century quarantine site for sick and dying Irish
immigrants.

12. With little fanfare, JDI invested $550 million in its Saint John
paper mill during the last 10 years, weaning itself off newsprint in
favour of higher grade papers suitable for catalogues. Moreover,
with the industry downturn thinning its forest competitors in New
Brunswick, JDI has increased its Crown land wood allotments. In
the last 10 years, it has also widened its vast private land holdings
in New Brunswick to over 1.5 million acres.

13. Shawna Richer was named editor of the Telegraph-Journal in
June of 2008. While the Starbucks-Tim’s branding plate still seems
to be in place, the paper has shown more inclination to put people-
oriented and in-depth stories on its front page. From May 2006
until Richer’s appointment, there was no official editor. Jamie
Irving ran story meetings and oversaw a triumvirate of editors:
David Stonehouse, senior editor in charge of the province and
business; Ron Barry, senior editor overseeing the city and sports;
and Richer as Saturday editor.



Cheap power 73

14. Lord Beaverbrook took K.C. Irving to his gallery in
Fredericton to view his latest purchase, a miniature of Queen
Elizabeth I. Irving asked if it was true that he had spent $150,000
on something so small: “Just think of how much pulp wood you
could have bought with that.” To which Beaverbrook replied: “Oh
Kenneth, you have no soul.” (Demont, pp. 58)

15. For example, on the day after major swaths of downtown
Fredericton were flooded, the front page story included quotes
from the Emergency Measures Organization, the Premier and the
Fredericton Chamber of Commerce, but no flood victims. The
death of Paul-Emile Durelle was covered on A2 as a 300-word
legislature story on the home-heating assistance program. The
Telegraph-Journal did not staff the Tobique land claim press
conference but picked up the CP story.

16. In August of 2006, the Liberal government dialled back its
early French immersion position. Early immersion will now start
in Grade 3 rather than Grade 5 as Education Minister Kelly
Lamrock had proposed. The program had begun in Grade 1 until
the fall of 2008.

17. The series ran after the province decided that Saint John could
keep its university. Part 1 (Destiny's child: Community leaders
believe Saint John needs a university - one that's controlled
locally) focused on whether the Saint John campus should become
an independent university. It didn’t include any comment on the
downside of severing ties to a nationally and internationally
recognized institution; Part 4 (Miner's misunderstanding;
Education Report's co-author contends that 'polytechnic’ was
undervalued by those who reacted negatively to its use over
'university') was essentially an interview with the PSE report’s
author, Rick Miner, who attributed the poor reception of the report
to the public’s misunderstanding of the word “polytechnic,”



Cheap power 74

without exploring any failings of the report itself. Despite the
Telegraph-Journal’s insistence that the report on post-secondary
education is “a detailed, comprehensive and fairly dispassionate
argument” (A Pox on Politics, September 19, 2007) it was the lack
of detail that doomed it. Protests, initially dominated by faculty
and students, grew to include a broad swath of the city’s
establishment. The people of Saint John did not want to lose their
university.

18. A similar situation occurred in 1998-99 before the provincial
election. Dalton Camp was writing a column on New Brunswick
politics exclusively for the Telegraph-Journal. As the column
increasingly targeted the governing Liberals and, more often than
not, found its way to the front page, members of Premier Camille
Theriault’s office began complaining to TJ editor Philip Lee. A
cabinet minister, rumoured to be Alan Graham (the father of
Shawn Graham), phoned the Irvings complaining about Camp’s
column. As natural resource minister, Graham would have
overseen forestry licensing, as well as contracts for coming natural
gas distribution. When Lee lost his job, J.K. and Jim Irving made
it clear that his refusal to deal with the Camp column contributed
to his dismissal. Camp was then moved off the front page.
(Stevens, G. pp. 324-327)

19. The one independent columnist who consistently questions
industry and provincial government policy, Janice Harvey, writes
on the environment and is apparently untouchable because, as
Jamie told me, J.K. Irving likes to read her.

20. As well as saying the Irvings would be better off on Partridge
Island, the 19" century quarantine site for sick and dying Irish
immigrants, LeBlanc suggested, the day after the deal was
approved by council, that violence could erupt over unions losing
power and influence in Saint John. LeBlanc argued it was an
overheard “private remark’ not meant for publication.



Cheap power 75

21. A search of the Telegraph-Journal archives produced 30 stories
including Margaret Totten and Florida; and 60 with a reference to
Margaret Totten since March 2007.

22. The city’s top administrator argued that he was asked by the
mayor to replace his wife; that the Tottens, not the city, were
paying for her airfare; that he and his wife were staying miles away
from the convention hotel; that Margaret’s doctors had approved a
rest and relaxation trip; and that since Margaret had an
appointment at the Lahey Clinic in Boston the next week to discuss
her migraine headaches when her husband would be on holidays, it
was convenient for them to travel together to Florida.

23. Totten vs. Totten (John Mazerolle news story); The Margaret
Totten saga (Chilibeck column); Here’s why bosses shouldn’t date
or marry employees (Chilibeck column); Thumbs down for Terry
Totten (John Mazerolle news story); and An embarrassment of a
leader at city hall (Chilibeck column)

24. The paper’s coverage of Mayor Ivan Court’s every move —
secret meetings, leaked briefing notes — leading up to the council
vote on Irving Oil’s waterfront proposal bordered on the hysterical
— especially since everyone in the city, except perhaps the paper,
knew the mayor would have no choice but to vote for it.
Nonetheless, it was entertaining in a “Where’s Waldo” way.

25. Saint John voted at large for city councillors until the spring
2008 election. John Mazerolle wrote a series of articles promoting
the idea of a ward system prior to the fall 2007 referendum.

26. On Saturday October 4, 2008, the front page featured the story
of Paul-Emile Durelle, the man who froze to death the previous
winter when his heat was cut off; a story the paper seemed to have



Cheap power 76

gone out of its way to ignore or downplay when it was actually
news.



	Western University
	Scholarship@Western
	12-4-2008

	Cheap Power
	Mark Tunney
	Citation of this paper:



